Rechterlijke uitspraak slag voor e-mail marketing
Bedrijven die commerci?le e-mails versturen, mogen geen foutieve mededelingen doen over de aard en herkomst van de gebruikte bestanden met e-mailadressen.
Consumenten moeten expliciet toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun e-mailadres om ze als ?opt-in? te mogen beschouwen. Dat is de belangwekkende uitspraak van een rechter in New York in een anti-spam zaak.
De rechtbank veroordeelde het e-mailmarketingbedrijf MonsterHut dat de afgelopen twee jaar meer dan 500 miljoen e-mailings verstuurde tot het betalen van een boete. De hoogte van de boete zal 11 februari bekend worden gemaakt. Het bedrijf vermeldde in al zijn mailings dat de ontvanger toestemming had gegeven om in een bestand met e-mailadressen voor commercieel gebruik te worden opgenomen. Volgens de rechter kon het bedrijf niet aannemelijk maken dat alle geadresseerden daadwerkelijk toestemming hadden gegeven. Door toch in het verzonden bericht te vermelden dat het om ?opt in?-bestanden gaat, werd de consument misleid.
Opmerkelijk is dat de rechter een in de praktijk veel gebruikte techniek in zijn vonnis afkeurt. Als bij een online-inschrijfformulier wordt gemeld dat de ingevulde gegevens ook worden gebruikt voor het vormen van een e-mailbestand van het bedrijf zelf of voor derden, dan moet de consument hier expliciet toestemming voor geven om het als opt-in te beschouwen. Als er reeds een ?vinkje? is ingevuld, telt dit niet als toestemming. De rechtbank meent dat veel consumenten deze boodschap over het hoofd zien.
Bron: