Rechtszaak tegen pornospam levert AOL miljoenen op

18 december 2002, 11:21

Een firma die bijna een miljard reclamemailtjes over pornosites naar AOL-klanten stuurde moet de internetaanbieder 7 miljoen dollar betalen. Dat is althans het vonnis in het proces dat AOL tegen het bedrijf CN Productions aanspande. Nog nooit eerder heeft een ISP zo’n grote schadevergoeding ontvangen omdat haar klanten spam in de elektronische postbus kregen.

Toch is het niet de eerste keer dat CN Productions en America Online met elkaar in de clinch liggen. Ook is het niet de eerste rechtszaak die de internetaanbieder tegen verspreiders van spam voerde. Traditiegetrouw treedt AOL sterk op tegen ongewenste mails, wat tot op heden in twintig gewonnen zaken resulteerde. Het juridische steekspel met CN Productions duurde al sinds 1998. Recent werd de strijd opgevoerd: met de nieuwe uitvoering van de AOL-software kunnen surfers met een enkele muisklik een ongewenste mail melden.

De reactie van AOL is begrijpelijk, want spam is behalve lastig voor gebruikers een grote kostenpost voor internetaanbieders. E-mail mag dan min of meer gratis zijn, grote kwantiteiten reclamemails slokken aardig wat ? dure – bandbreedte op. In het geval van CN Productions ging het om bijna een miljard mailtjes.

“Dit is een belangrijke juridische overwinning in de strijd tegen spam en het geeft een duidelijke boodschap aan spammers af: AOL is bereid alle legale en technologische middelen te gebruiken om spammers uit de lucht te halen die de mailboxes van AOL-leden overspoelen met ongewenste en vaak aanstootgevende mail”, stelt AOL’s juridische adviseur Randall Boe in een persbericht.

Eind vorige week publiceerde de firma Brightmail, maker van antispamsoftware, cijfers waaruit bleek dat vier op de tien ontvangen mails ongewenst berichten betreft. Bovendien lijkt de hoeveelheid spam nog steeds te groeien: in november detecteerde Brightmail vijf procent meer spamberichten dan in de maand ervoor. Volgens het bedrijf zou de toename te maken hebben met de eindejaarsperiode. Bedrijven proberen deze dagen via e-mail mensen te strikken die op zoek zijn naar kerstcadeaus, zo vermoedt Brightmail.

http://www.zdnet.nl/news.cfm?id=23534

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!