Reclame-inkomsten zoekmachines flink gestegen

8 april 2003, 13:43

In 2002 bedroegen de online reclamebestedingen op zoekmachines 1,1 miljard dollar. In 2000 was dat nog 500 miljoen. Zo`n 86 procent van de gehele internetpopulatie, ofwel 124 miljoen mensen, maken elke maand gebruik van zoekmachines, zo blijkt uit onderzoek van Gartner/G2.

Naar aanleiding van klachten van bezoekers die bij hun zoekopdrachten een eindeloze hoeveelheid banners en pop-up reclame te verwerken krijgen, hebben zoekmachines als Google en Overture en portals als About.com en Citysearch maatregelen aangekondigd die de reclame voor bezoekers relevanter moeten maken. De maatregelen komen op een moment dat reclame op zoekmachines nog populair is bij adverteerders.

Google lanceert een content-targeting systeem dat de reclameboodschappen van zijn 100.000 adverteerders op basis van semantische contentanalyse doorstuurt naar geschikte sites. Volgens Andrew Goodman van Page Zero Media, een adviesbureau voor “search engine optimization”, maakt Google door deze maatregel eindelijk een begin met de hypertargeting die online adverteerders altijd beloofd was.

Bron:

http://nu.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!