Reclame voor babyboomers komt vaak niet overeen met de werkelijkheid

Reclame voor babyboomers komt vaak niet overeen met de werkelijkheid
, Reddion
@alexstil

Alhoewel de babyboomer een interessante doelgroep is richten bedrijven zich in hun marketing en reclame niet voor de volle 100% op deze groep. Zij zijn namelijk bang dat hun merk hierdoor een suf imago krijgt en jongere doelgroepen zal afstoten. Onderzoek van Netpanel en BBDO toont echter dat dit niet zo blijkt te zijn. Jongere leeftijdsgroepen beschouwen babyboomers als interessante, nog meetellende creatieve mensen.

Reclame voor hen wordt door jongeren ook interessant gevonden. Reclame-uitingen die op babyboomers gericht zijn komen vaak niet overeen met de leefsituatie van de babyboomer, zo toont het onderzoek verder. 58% Van de babyboomers zegt zich niet te herkennen in de op hen gerichte reclames. Zij worden in reclames neergezet als succesvolle mensen die financieel binnen zijn en veel vrije tijd hebben of als oude hulpbehoevende mensen die niet meer meetellen. De babyboomer is echter vaak nog aan het werk en staat volop in het leven. Babyboomers ergeren zich bovendien aan leeftijdsloze reclames met behoeftes die men nog niet heeft zoals een incontinentieslip of kleefpasta voor een kunstgebit. Nostalgie in reclame spreekt de babyboomer zeker aan indien de deze als individu wordt benaderd en niet als groep.

Bron : Clou nr. 9, p. 20, 1,5 p.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Het verbaast me al jaren dat de reclamewereld de grootste en rijkste groep consumenten zo slecht bedient.

    Wat is er nu vervelender: 1) Je verliest aansluiting bij de grootste en rijkste groep consumenten door je reclame zo puberaal mogelijk te houden, of 2) Je verliest de doelgroep die nog vaker van merk wisselt dan van onderbroek door je reclame te optimaliseren voor de rijkere, rijpere en volwassen doelgroep?

    Ik ben zelf nog (net) geen 40, en vind de meeste reclame al te puberaal voor woorden...

    geplaatst op
  • @ Carl. Sorry Steven. ('_-) al eerder heb ik een vergelijking gemaakt met de gehanteerde weinig represtatieve SKO meetingen waar de bestedingen en zenderformats op afgestemd worden. Ik doe het toch nog maar een keertje. Een 'relevant' linkje tref je hier aan.
    http://www.venturo.web-log.nl/index.log?ID=197616

    geplaatst op
  • Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar wensen en interesses van babyboomers in hun vrije tijd.
    Ik zoek babyboomers (50-65 jaar) die de enquete in willen vullen. Het internetadres is:
    http://www.studentenonderzoek.com/so/web/index.php?formID=17116&ln=ned&page=1&uid;
    Ik wil mij ervoor inzetten om in de toekomst beter in te spelen op de behoeften van 50plussers. Vul daarom de enquete in. UW STEM TELT!

    geplaatst op
  • Hallo,

    Heeft u misschien meer gegevens over de interesses van deze generatie?

    geplaatst op
  • Bijna 15 jaar later de groep babyboomers die zich niet aangesproken voelt door marketing alleen maar verder gegroeid. Veel marketeers geven de groep bovendien geen aandacht. Terwijl het een grote groep is met veel geld...

    Wij hebben een interessante infographic samengesteld aan de hand van cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gepubliceerd. De infographic staat hier: https://www.jmpromotions.nl/blog/infographic-babyboomers-marketing/

    geplaatst op
  • Bijna 15 jaar later: de groep babyboomers die zich niet aangesproken voelt door marketing groeit. Veel marketeers geven de groep bovendien geen aandacht. Terwijl het een grote groep is met veel geld...

    Wij hebben een interessante infographic samengesteld aan de hand van cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) heeft gepubliceerd. De infographic staat hier: https://www.jmpromotions.nl/blog/infographic-babyboomers-marketing/

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.