Reclamecampagne is vaak toonbeeld van smakeloosheid

19 maart 2003, 05:57

Sommige reclame-uitingen vormen een aanslag op de goede smaak. De tv-commercials bieden leedvermaak, bedreigen de heiligheid van gezin en geluk of zijn gewoon smakeloos aldus HP/de Tijd.

In de reclame is een trend gaande waarin platvloersheid en onsmakelijkheid hoogtij vieren. Het gelukkige Omo-, Bona of anderszins gezin lijkt niet meer te bestaan. Aan het gelukkige samenzijn lijkt een einde te zijn gekomen. Een familie waar men elkaar de voet dwars zet of naar het leven staat, is in de plaats hiervan gekomen. Met name ouders en vooral grootouders lijken het pispaaltje. De oudjes, die niets meer zien en horen, vormen een toonbeeld van vermaak. De reclamemakers lijken hun creaties te hebben afgekeken van smakeloze programma`s als `Over de rooie` of `Jackass`. Vooral jongeren vinden de nieuwe onsmakelijkheid wel leuk. De doelgroep herkent zich erin. Pubers van tegenwoordig zijn geen lieverdjes meer, integendeel, maar zijn stoer, ruig en hooligans in wording. Het ergste is nog dat reclame eigenlijk trendvolgend is, en niet trendsettend. De reclame volgt altijd een bestaande stroming. De smakeloosheid in de reclame is dan ook een uiting van de inmiddels als `gewoon` ervaren smakeloosheid in het dagelijks leven.

Bron:

HP/de Tijd

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!