ReclameReview: ABN AMRO CONTROL€

18 oktober 2012, 13:04

Vorige week is de nieuwe through-the-line 3D campagne van ABN AMRO gelanceerd.Valerio Zeno daagt jongeren daarin uit te laten zien dat zij om kunnen gaan met geld. Dit doen ze door de vier online games genaamd CONTROL€ te spelen. De eerste resultaten van de campagne zijn inmiddels bekend.

Credits:

Strategie en concept: Van Wanten Etcetera & Red Urban Amsterdam

Productie: MediaMonks

De doelstelling:

De Jongerengroeirekening van ABN AMRO onder de aandacht brengen.

De uitwerking:

Om haar Jongerengroeirekening onder de aandacht te brengen heeft ABN AMRO CONTROL€ ontwikkeld. Een 3D-experience waarin BNN presentator Valerio Zeno jongeren verstandig en zelfstandig om leert gaan met geld. Daarnaast vervult onder andere RvB-voorzitter Gerrit Zalm een opvallende gastrol. Om de campagne aan te jagen verspreidt ABN AMRO in de kantoren, op middelbare scholen en via DM’s volop (branded) 3D-brillen en wordt de campagne ondersteund met 3D online advertising en 3D POS-materiaal.

Het oordeel:

De call-to-action van deze campagne is duidelijk: speel de vier online games. De 'what's in it for me' is ook duidelijk: je kunt € 450,- kleedgeld winnen. Er is gekozen voor een teasende commercial die jongeren uitdaagt en voor traffic naar de actiesite moet zorgen. Nu kan ik hier wel roepen dat de campagne mij wel of niet aanspreekt, maar ik ben niet de doelgroep. En aangezien er al vaker gevraagd werd door lezers wat nu precies de resultaten zijn van campagnes, heb ik in plaats van mijn mening te geven wat cijfers opgevraagd bij Red Urban:

“We hebben tot nu toe bijna 50.000 bezoekers gehad op de actiepagina. Hierbij is het opvallend dat maar liefst 43% van de jongeren die aan het spel begint het spel uitspeelt. Gemiddeld is iemand die het spel uitspeelt zeker 10 minuten bezig. De mediapiek moet echter nog komen, dit is dus nog maar het begin…”

Natuurlijk kunnen we nu niet concluderen dat er 50.000 nieuwe rekeningen worden geopend door de jongeren die online de games hebben gespeeld (die cijfers zijn overigens niet vrijgegeven), maar de exposure is prima. De naamsbekendheid van ABN AMRO zal ongetwijfeld hoger worden onder de doelgroep, zeker als de mediapiek nog moet komen.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

2 Reacties

    marcodekkers@outlook.com

    Is ook bekend hoeveel procent van de 50.000 bezoekers gestart is met het spel? Dat 43% het spel uitspeelt is een mooi gegeven, maar dan weet je nog niet om hoeveel spelers het gaat.


    18 oktober 2012 om 14:32

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!