ReclameReview: ABN AMRO pakt de glazen bol erbij

10 november 2021, 14:00

Een heuse korte dramafilm (twee minuten maar, wees gerust) moet de boodschap overbrengen dat ABN AMRO met je meedenkt als je ondernemer bent en je wilt je bedrijf overdragen. Maar er is meer. In de film staan drie thema’s centraal. Innoveren, verduurzamen en dus bedrijfsovername.

Credits

Bureau: N=Content

Doelstelling

Ondernemers aanzetten om na te denken over bedrijfscontinuïteit.

Uitwerking

Uit het persbericht: De twee minuut durende film ‘ leven in de brouwerij’, gemaakt door N=Content, geeft een inkijkje in de dilemma’s waar ondernemers nu al voor staan om zich klaar te maken voor de toekomst. De thema’s en rapporten van ABN AMRO zijn hierin als basis gebruikt voor de storytelling en de personages van het verhaal. In de film wordt het belang van vooruitkijken onderstreept. Welke rol heeft jouw bedrijf of organisatie in een wereld die verduurzaamt? Kies je om zelf te innoveren of besteed je dit uit? En wat doe je als er zich een overname aandient? De toekomst valt niet te voorspellen, maar je kunt je er wel op voorbereiden.

Anne Stokvis, creative director bij N=content: “Als het over toekomstscenario’s gaat, voelt dit voor mensen vaak ver weg. Het blijft abstract. Daarom hebben we voor drama gekozen. Daarmee maak je het onderwerp direct invoelbaar en emotioneel. Dat is de kracht van content, omdat je de tijd (en gelaagdheid) hebt om iemand echt iets te laten voelen.”

In de film staan drie thema’s centraal. Innoveren, verduurzamen en bedrijfsovername. Deze thema’s worden in de verdere campagne uitgediept. Via interactieve banners en social posts vragen de hoofdrolspelers aan ondernemers hoe zij denken over deze thema’s. En in een branded content artikelenreeks samen met NRC gaat ABN AMRO met verschillende experts van binnen en buiten de bank dieper in op de drie thema’s. De artikelen verschijnen de komende maanden in het NRC.

Eva ten Doeschate, marketeer bij ABN AMRO: “Met deze gelaagde campagne willen we ondernemers echt aanzetten om na te denken over bedrijfscontinuïteit. In de film prikkelen we ondernemers door een voor veel ondernemers herkenbare situatie uit te vergroten. In de lagen daaronder maken we de thema’s concreter en verhogen we de urgentie om na te denken over de toekomst. En op onze website helpen we de ondernemer vervolgens verder met praktische tips en informatie.”

Oordeel

Laten we positief beginnen: ik vind het mooi dat ABN AMRO budget heeft gespendeerd aan content die de moeite van het kijken waard is. Want hier is duidelijk aandacht aan besteed: de beelden zien er goed uit, er zit een verhaallijn in en de acteurs spelen hun rol prima. Het zal voor veel ondernemers herkenbaar zijn, deze situatie. De eerste klap is een daalder waard en die klap is in ieder geval binnen door de uitvoering.

Maar dan. Wat gebeurt er nu ineens? De vader aan het hoofd van het familiebedrijf ‘weet genoeg’, zegt hij. Terwijl daarna nog de boodschap volgt dat ABN AMRO met je meedenkt in deze situaties, wat we niet hebben gezien. En toch weet de hoofdpersoon genoeg. Zou hij dan de bank niet nodig hebben gehad om tot zijn besluit te komen? Of zou hij elke keer dat we hem in zijn directeursauto zien stappen op weg gaan naar een filiaal van ABM AMRO? Ik vraag me echt af waar dit zorgvuldig opgebouwde verhaal naartoe leidt als je de boodschap van de bank in je achterhoofd houdt. Of zoals een vriend van me zei: het is wel écht een Nederlandse film, want het is megacool gedaan, maar het einde valt altijd tegen.

Maar goed, als de doelstelling echt prikkelen en aanzetten tot nadenken over bedrijfscontinuïteit is, dan wordt die vast wel behaald hiermee. Want je gaat er zeker over nadenken, vooral omdat het herkenbaar is uitgevoerd en er actuele thema’s in worden behandeld.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!