ReclameReview: Albert Heijn zet in coronatijd in op vers en lokaal
Wat van ver komt, is lastig. Althans, in deze tijden. Gelukkig komt er ook heel veel lekkers uit Nederland of zelfs uit je eigen streek. Daar focust Albert Heijn op in deze nieuwe commercial.
Credits
Bureau: TBWANeboko.
Doelstelling
De doelgroep overtuigen om bij Albert Heijn boodschappen te doen, mede doordat hier verse streekproducten te koop zijn.
Uitwerking
‘Het lekkerste vers uit Nederland’ is het thema van de nieuwe commercial van Albert Heijn. Daarin volgen we het leven van supermarktmanager Ilse en haar gezin in coronatijd. Met een bruggetje naar ‘Vers waar we blij van worden’, oftewel versproducten uit Nederland of zelfs uit de eigen streek.
Oordeel
Na de open deur waarin Ilse toegeeft dat ze het toch wel een vreemde tijd vindt, komt de nieuwe commercial van Albert Heijn pas echt goed op gang. De kleine grapjes (en cringe-momentjes) zetten een herkenbare sfeer neer die echt van nu is. Dat vind ik het knapste van deze commercial: het is geen stereotiep verhaal met droevige ‘hang in there‘-muziek en alleen maar videocalls. Je ziet het gezinsleven in coronatijd, met een vleugje humor gebracht.
De concrete boodschap is dat Albert Heijn heerlijke producten aanbiedt uit eigen streek. Ook dat past natuurlijk prima in deze tijd, waarin internationaal transport lastig is en misschien wel als eng ervaren wordt door supermarktklanten. Voedsel uit de eigen streek is veilig, is de perceptie. Daar speelt Albert Heijn heel goed op in met deze commercial.
Tijdens de coronacrisis lijken de eigenschappen van Ilse goed van pas te komen
Maar belangrijker nog dan die boodschap over streekproducten vind ik de ‘keep calm & carry on’-sfeer die overheerst als je deze commercial ziet. Het lijkt wel alsof juist tijdens de coronacrisis de eigenschappen van Ilse en haar gezin goed van pas komen. Die dubbele laag vind ik mooi. Boodschappen doen moet je toch, dus dan maar bij een supermarkt waarmee je jezelf kunt identifceren, lijkt de gedachte.