ReclameReview: Ambiance Zonwering

23 maart 2016, 12:00

Er valt heel wat te vertellen over zonwering, maar Ambiance besluit om het terug te voeren tot de kern die samengevat wordt in hun bedrijfsnaam.

Credits

Ik kon ze niet vinden, alleen wat credits van hun vorige commercials.

De doelstelling

De naam Ambiance synoniem laten zijn met zonwering en zo top-of-mind komen bij de doelgroep.

De uitwerking

Een stel dat houdt van een goede ambiance speelt de hoofdrol in deze nieuwe commercial.

Het oordeel

Het zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn, maar volgens mij zegt deze commercial helemaal niets, behalve dat Ambiance zonweringen biedt. Punt. Of ja, en raamdecoratie en horren dan. En ook nog terrasoverkappingen. Zo wordt het toch nog dat uitgebreide assortiment waar in de tag-on over gesproken wordt.

Ik denk dat ik de muziek van de commercial het irritantst vind. Het acteerwerk valt nog wel mee, maar er valt ook niet echt veel te acteren. Het script is namelijk flinterdun. Van een zon die in de ogen van de man schijnt naar een zakkende zonwering naar een kamer vol met kaarsen die vliegensvlug zijn aangestoken. Dat is het verhaal dat Ambiance hier vertelt.

Als je deze commercial heel vaak uitzendt, zullen tv-kijkers ongetwijfeld de naam Ambiance gaan koppelen aan zonweringen. Daarbij maakt het de fabrikant blijkbaar niet uit dat er niet veel verteld wordt en dat er geen redenen worden gegeven waarom je voor Ambiance zou moeten kiezen. Als je de reclamewerkingsmodellen van Giep Franzen uit de kast haalt, zou deze campagne passen bij de modellen Emotions en Awareness/Saliency. Zoals ik al zei: dat zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn van Ambiance. Ik ben benieuwd hoe goed deze benadering werkt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    Karin van der Velden

    Beste David,

    De reclame gaat niet over zonwering, maar over raamdecoratie.

    Jouw stelling: “Er valt heel wat te vertellen over zonwering, maar Ambiance besluit om het terug te voeren tot de kern die samengevat wordt in hun bedrijfsnaam.” klopt ook niet, want de bedrijfsnaam is Luxaflex.

    Verder vind ik wel dat je gelijk hebt ;-). Ik zoek nog zo’n afstandsbediening waarmee ik de kaarsen kan aansteken.

    Met vriendelijke groeten,

    Karin


    23 maart 2016 om 18:04
    Peter

    Ik vind het geluid van de zakkende zonwering ook opvallend irritant. (En dus niet echt een pluspunt om voor Ambiance te kiezen?) Over een goede ambiance (letterlijk) valt te twisten, maar voor mijn gevoel zie ik het in deze commercial niet echt terug. Komt mij wat suffig en knullig over.

    ps: gordijnen, houten jaloeziën e.d. vind ik persoonlijk bijv. stijl- en sfeervoller 🙂


    23 maart 2016 om 19:18
    Hardcopy

    @Karin: je hebt gelijk, het gaat over raamdecoratie in de breedste zin van het woord.

    @Peter: goed punt, dat was me nog niet opgevallen. 🙂


    24 maart 2016 om 07:43
    Peter

    Het geluid is sowieso slecht, ook het stemgeluid. Het klinkt hard en kil, het galmt bijna – wat niet bepaald bijdraagt aan de ambiance. (Dit is trouwens op te lossen door geluidsgolven op te vangen met gordijnen of tapijt bijvoorbeeld :P)


    24 maart 2016 om 07:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!