ReclameReview: Amstel Radler
Amstel Radler is een mix van Amstel bier en citroenwater met 2% alcohol. Hoe introduceer je dat verfrissende biertje in de markt? Juist, door vijf keer de naam te noemen in een commercial!
Credits:
Bureau: Doom&Dickson
Account: Frieda Ulsamer de Waard, Sarah van der Steege
Concept: Dennis Baars, Erik Falke
Creative director: Dennis Baars, Erik Falke
D.O.P.: Rutger Storm
Editor: Brian Ent
Grading: Laurens Orij
Klant: Hans Böhm, Maud Meijboom, Meike Dijkstra, Brigitte Wilbrink
Producer: Willem Bos
RTV: Hanneke Kampschreur
Regisseur: Jeroen Annokkee
Strategie: Margot Bouwman
Productie: Czar
Online: Crabsalad
Geluid: The Ambassadors
Muziek: The Ambassadors
De doelstelling:
Amstel Radler introduceren: de mix van Amstel bier en citroenwater. Dubbel verfrissend met 2% alcohol.
De uitwerking:
We zien een groep van drie ervaren mountainbikers en een groentje. Alle hindernissen worden netjes opgenoemd door de ervaren rijders, maar het groentje vraagt zich steeds af waarom ze dat roepen. Ook op het terras, wanneer ze allemal Amstel Radler bestellen. Nadat hij een slok neemt, begrijpt hij waarom zijn fietsvrienden voor dit verfrissende bier kiezen.
Het oordeel:
Dat ik de commercial niet grappig vind, maakt in dit geval helemaal niet uit. Dat is namelijk een kwestie van smaak (no pun intended) en als ik de reacties op YouTube lees, vinden anderen hem grappig tot hilarisch. Waar het om gaat, is dat ik na afloop precies weet om welk product het gaat. Doordat er vijf keer Amstel Radler wordt gezegd, zonder dat het storend wordt, en het product zowel in de scene als in het packshot duidelijk in beeld komt. Dan heb je dus gewoon een goede introductiecommercial gemaakt. En nu hoorde ik ook nog uit betrouwbare bron dat het product lekker is. Dat is ook wel belangrijk natuurlijk in je marketingstrategie, want vies bier verkoopt zo moeilijk. De kracht van herhaling is hiermee weer bewezen!
Vraag me wel eens af wat de kosten mogen wezen van dit soort commercials? En is het dan de investering waard, tegenover goedkopere marketing producten.
Dat is de vraag die iedereen bezig houdt, Gido. 🙂
Niet alleen het maken van een commercial kost veel geld, ook het uitzenden ervan. Het blijft dus altijd de vraag of die kosten opwegen tegen de opbrengsten.
Het spul lijkt me best lekker, maar als je deze K reclame zie dan hoop ik dat er heel snel een nieuwe Youp op staat en van Radler de nieuwe Buckler maakt.
Een sukkeltje gaat mee fietsen met een aan de outfit te zien ook niet al te ervaren fietsers. En na een stukje fietsen drinken de beginners en het sukkeltje een alcohol houdend citrussapje…. Deze reclame zal wel aanzetten tot het drinken van het spul (not), mits je doelgroep is kinderen zijn van onder de 12. Die kunnen er dan weer wel om lachen …
Dit is een van de weinige reclames waar ik me aan kapot irriteer.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!