ReclameReview: Bavaria
Dit is niet de eerste ReclameReview over Bavaria. Een goed teken, want de commercials zijn blijkbaar vaak het bespreken waard. Of je hem nu goed vindt of slecht, je hebt een mening over deze nieuwe commercial. Dat lijkt me precies de bedoeling van de makers.
Credits:
Bureau: Selmore
Account: Nicole Florencio, Lieske Stokkers, Otto van der Harst
Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt
D.O.P.: Michael Barrett
Editor: Kevin Whelan
Klant: Esther de Vilder, Ralph Bongaerts, Peer Swinkels, Eric Wewerinke
Online: Halbo van der Klaauw
Producer: Patricia McMahon
RTV: Violet van der Straaten, Marga Bierema
Regisseur: Jelle Oortman Gerlings
Productie: Bloodthirsty
Muziek: Massive Music
Postproductie: The Ambassadors
Geluid: The Ambassadors Sound
De doelstelling:
In het kader van de 'Zo.'-campagne Bavaria verder positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt.
De uitwerking:
Twee concurrerende bar-eigenaren zetten hun terrassen uit. Het belooft een mooie dag te worden. We zien de zon gedurende de dag over het plein bewegen. En de mannen krijgen het druk. Als één van de twee terrassen in de schaduw komt te liggen en de klanten vertrekken, komt één eigenaar met een onverwachte oplossing.
Het oordeel:
Hij is niet hilarisch, zoals de commercial met Charlie Sheen van vorig jaar. Als de clou duidelijk wordt, is dat in mijn geval een glimlachje waard. Maar goed, het gaat er niet om dat je dubbel ligt om een commercial, maar of hij meerwaarde heeft voor het merk. En dat vraag ik me in dit geval toch echt af.
Mijn grootste bezwaar is dat ik de commercial niet duidelijk associeer met Bavaria. Tuurlijk, de logo's in de commercial en de 'Zo.' zijn er wel, maar de rest is niet heel typerend voor het Brabantse biermerk. De bedoeling is dat Bavaria zich wil positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt. Dat klopt op zich wel met de clou: als de zon niet komt, dan haal je hem zelf maar op.
Maar toch vind ik de uitstraling niet direct typisch voor Bavaria. De Amerikaanse sfeer, het terras onderaan een wolkenkrabber… ik vind het niet echt iets voor Bavaria. Naar mijn gevoel worstelen meer biermerken daarmee, want dat had ik ook bij de lange commercial die Heineken voor de finale van de Champions League heeft gemaakt. Blijkbaar is het moeilijk om het gevoel te communiceren waar een biermerk voor staat. Of misschien hebben merken als Amstel en Jupiler gekozen voor een positionering die makkelijker en laagdrempeliger is (bier drinken samen met je vrienden). Zeg het maar.
Ik ben het er mee eens dat het in eerste instantie iets weg heeft van een Amerikaanse stad i.p.v. een Brabants dorp. Toch zijn de zonnepanelen die ‘geactiveerd’ worden wel een erg ‘nuchtere en Brabantse’ oplossing om de klanten de trekken.
Ik vind hem in ieder geval goed in het rijtje passen van eerdere reclames van Bavaria.
Ik moest wel lachen om de creatieve oplossing en kreeg meteen zin in een biertje (van uiteraard Bavaria ;))
Groet, Mike van Diesen
Internationale reclame, met een internationaal karakter? Zie de groene flessen die gebruikt worden…
Goed punt, Michael.
Wie het laatst lacht…………… als ik het op die manier bekijk is de reclame leuk. Aan de andere kant kan ik het ook zien dat Bavaria er alles aan doet om de concurrent dwars te zitten. Dit zorgt voor mij weer voor een dubbel gevoel. Maar het zonnetje schijn..
Hallo wij zijn een vrienden club VC8
Motor rijders met een eigen clubhuis
Nu zijn wij opzoek naar recle producten
Bijv buiten lichtreclame van Bavaria
En ander materiaal hoeft niet nieuw te zijn met gebruikt spul zijn wij al heel blij
Wij gebruiken Bavaria bier flesjes
Alleen moeten wij een klein beetje gesponsert worden met materiaal
Als u iets voor ons clubje kan betekenen verneem ik het graag
Bvd Johan
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!