ReclameReview: Bavaria

16 mei 2013, 11:28

Dit is niet de eerste ReclameReview over Bavaria. Een goed teken, want de commercials zijn blijkbaar vaak het bespreken waard. Of je hem nu goed vindt of slecht, je hebt een mening over deze nieuwe commercial. Dat lijkt me precies de bedoeling van de makers.

Credits:

Bureau: Selmore

Account: Nicole Florencio, Lieske Stokkers, Otto van der Harst

Creatie: Diederick Hillenius, Poppe van Pelt

D.O.P.: Michael Barrett

Editor: Kevin Whelan

Klant: Esther de Vilder, Ralph Bongaerts, Peer Swinkels, Eric Wewerinke

Online: Halbo van der Klaauw

Producer: Patricia McMahon

RTV: Violet van der Straaten, Marga Bierema

Regisseur: Jelle Oortman Gerlings

Productie: Bloodthirsty

Muziek: Massive Music

Postproductie: The Ambassadors

Geluid: The Ambassadors Sound

De doelstelling:

In het kader van de 'Zo.'-campagne Bavaria verder positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt.

De uitwerking:

Twee concurrerende bar-eigenaren zetten hun terrassen uit. Het belooft een mooie dag te worden. We zien de zon gedurende de dag over het plein bewegen. En de mannen krijgen het druk. Als één van de twee terrassen in de schaduw komt te liggen en de klanten vertrekken, komt één eigenaar met een onverwachte oplossing.

Het oordeel:

Hij is niet hilarisch, zoals de commercial met Charlie Sheen van vorig jaar. Als de clou duidelijk wordt, is dat in mijn geval een glimlachje waard. Maar goed, het gaat er niet om dat je dubbel ligt om een commercial, maar of hij meerwaarde heeft voor het merk. En dat vraag ik me in dit geval toch echt af.

Mijn grootste bezwaar is dat ik de commercial niet duidelijk associeer met Bavaria. Tuurlijk, de logo's in de commercial en de 'Zo.' zijn er wel, maar de rest is niet heel typerend voor het Brabantse biermerk. De bedoeling is dat Bavaria zich wil positioneren als de bierbrouwer die de zaken soms net even anders aanpakt. Dat klopt op zich wel met de clou: als de zon niet komt, dan haal je hem zelf maar op.

Maar toch vind ik de uitstraling niet direct typisch voor Bavaria. De Amerikaanse sfeer, het terras onderaan een wolkenkrabber… ik vind het niet echt iets voor Bavaria. Naar mijn gevoel worstelen meer biermerken daarmee, want dat had ik ook bij de lange commercial die Heineken voor de finale van de Champions League heeft gemaakt. Blijkbaar is het moeilijk om het gevoel te communiceren waar een biermerk voor staat. Of misschien hebben merken als Amstel en Jupiler gekozen voor een positionering die makkelijker en laagdrempeliger is (bier drinken samen met je vrienden). Zeg het maar.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    MikeDie

    Ik ben het er mee eens dat het in eerste instantie iets weg heeft van een Amerikaanse stad i.p.v. een Brabants dorp. Toch zijn de zonnepanelen die ‘geactiveerd’ worden wel een erg ‘nuchtere en Brabantse’ oplossing om de klanten de trekken.

    Ik vind hem in ieder geval goed in het rijtje passen van eerdere reclames van Bavaria.

    Ik moest wel lachen om de creatieve oplossing en kreeg meteen zin in een biertje (van uiteraard Bavaria ;))

    Groet, Mike van Diesen


    16 mei 2013 om 12:18
    Michael

    Internationale reclame, met een internationaal karakter? Zie de groene flessen die gebruikt worden…


    17 mei 2013 om 09:33
    Hardcopy

    Goed punt, Michael.


    17 mei 2013 om 10:34
    susan

    Wie het laatst lacht…………… als ik het op die manier bekijk is de reclame leuk. Aan de andere kant kan ik het ook zien dat Bavaria er alles aan doet om de concurrent dwars te zitten. Dit zorgt voor mij weer voor een dubbel gevoel. Maar het zonnetje schijn..


    21 mei 2013 om 11:36
    Johan de Greef

    Hallo wij zijn een vrienden club VC8

    Motor rijders met een eigen clubhuis

    Nu zijn wij opzoek naar recle producten

    Bijv buiten lichtreclame van Bavaria

    En ander materiaal hoeft niet nieuw te zijn met gebruikt spul zijn wij al heel blij

    Wij gebruiken Bavaria bier flesjes

    Alleen moeten wij een klein beetje gesponsert worden met materiaal

    Als u iets voor ons clubje kan betekenen verneem ik het graag

    Bvd Johan


    21 juni 2015 om 18:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!