ReclameReview: Het geheugensteuntje van de Belastingdienst

10 april 2019, 13:00

Druk, vergeten, chaotisch, een typische uitsteller… Velen van ons moeten er even aan herinnerd worden dat het weer tijd is voor de belastingaangifte. Daarom zet de Belastingdienst deze commercial in als geheugensteuntje.

Credits

Bureau: KesselsKramer

Doelstelling

Mensen die (on)bewust hun belastingaangifte uitgesteld hebben eraan herinneren dat ze de vooraf door de Belastingdienst ingevulde gegevens moeten controleren, aanvullen en versturen.

Uitwerking

In de nieuwe commercial van de Belastingdienst zien we allerlei verschillende soorten uitstellers. Want iedereen heeft zijn eigen reden waarom de belastingaangifte nog niet is ingevuld en verstuurd. Terwijl de deadline van 1 mei steeds dichterbij komt.

Sinds 2018 communiceert de Belastingdienst niet meer met de slogan ‘Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, maar toch zit er in deze commercial een element van gemak. Je aangifte is namelijk al zo veel mogelijk ingevuld. Nu ben jij aan de beurt om het af te maken.

Oordeel

Deze commercial komt enorm sympathiek op mij over. En dat is knap, want uiteraard ben ik geen fan van belasting betalen. Maar de mooie doorsnede van de gemiddelde Nederlander en de redenen waarom die de aangifte nog niet heeft verstuurd, geven me het gevoel dat ik onderdeel ben van een groter geheel. Wat natuurlijk ook zo is.

“De commercial komt enorm sympathiek over”

Er zitten kleine grapjes in, maar het is nooit de bedoeling om lollig te doen. Het is vooral herkenbaar in zowel beeld als geluid/voice-over. Dat heeft KesselsKramer heel goed gedaan hier, want je balanceert hierbij op een heel dun koord waarbij de kans dat je als grote boze overheidsinstantie de burger tegen de borst stuit toch behoorlijk aanwezig is.

Daarom vind ik de uitwerking zo goed. Het is nergens belerend, betuttelend of autoritair. Je wordt er gewoon op een vriendelijke manier aan herinnerd dat de Belastingdienst al heel wat voorwerk heeft gedaan, maar dat je zelf nog wel even de puntjes op de i moet zetten voor de aangifte van 2018, die voor 1 mei binnen moet zijn. Precies goed.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!