ReclameReview: Ben Bewust – is die nieuwe phone nou écht nodig?

28 juli 2021, 13:00

Ben heeft een nieuwe merkcampagne gelanceerd, met de titel ‘Ben Bewust’. De nieuwe campagne grijpt terug naar de oorsprong van het merk: no-nonsense proposities en communicatie, voor mensen die bewust in het leven staan.

Credits

Klant: T-Mobile/Ben

Bureau: TBWANEBOKO

Productie: Buck en Ambassadors

Doelstelling

Ben neerzetten als hét merk voor de beuwste telecomgebruiker.

Uitwerking

Uit het persbericht: “In de nieuwe campagne richt Ben zich tot de groeiende groep bewuste consumenten. De nadruk van de vorige campagne – die lag op minder gebruiken van telecom – heeft plaatsgemaakt voor bewust gebruik van mobiele telefoons. Nog steeds met als doel de bewuste consument te bevestigen dat Ben de provider is die bij hen past.

“De campagne bouwt voort op de herkenbare elementen. Zo wordt er in de basis altijd een blauw vlak gebruikt als canvas voor sterke copy, gebaseerd op een inzicht en een merkattribuut dat vervolgens lijnrecht tegenover de hedendaagse normen worden gezet die gelden in de telecomcategorie. Hiermee toont Ben aan dat altijd maar grotere bundels en schermen, meer camera’s en nieuwe toepassingen haaks staan op bewust gebruik van telecom.

De campagne is te zien via televisie, online, radio en in een serie out-of-home uitingen, inclusief spectacular. De volgende serie uitingen behouden hetzelfde stramien, maar spelen met andere merkattributen weer in op de hedendaagse standaard rond telefoongebruik.”

Oordeel

Ik vind het nobel van Ben dat ze zich blijven richten op het bewust omgaan met je mobiele telefoon. Nu is die boodschap in de commercials lang niet zo duidelijk aanwezig als in het persbericht, maar de basis staat zeker wel. Je hebt niet altijd de allernieuwste telefoon nodig met allerlei nieuwe snufjes. Dat besef is een eerste stap naar bewust omgaan met je smartphone. En heel herkenbaar, want vrijwel iedereen worstelt met de vraag of je een telefoon bij je abonnement moet kiezen en welk merk en type je dan moet nemen. Ben is daar heel pragmatisch in: kies alleen wat je nodig hebt.

Je hebt niet altijd de allernieuwste telefoon nodig met allerlei nieuwe snufjes

De puur typografische commercial over Sim Only vind ik sterker dan die met de camera. De commercial met de camera is een stuk drukker en legt daardoor juist de nadruk op het vele fotograferen en filmen. Terwijl de boodschap juist is dat je het best met één camera kunt redden, komen er wel honderd in beeld. Oké, wel als overdrijving, dat geef ik toe. De typografische commercial over Sim Only vind ik minder afleiden van de boodschap omdat hij rustiger is. Je gaat er wel meteen van denken wat er nu bedoeld wordt: je probeert te lezen wat er staat en ondertussen helpt de voice-over je op weg.

De overeenkomst tussen beide commercials is dat Ben je laat nadenken over wat je nou echt helemaal nodig hebt in je broekzak of handtas. Wat is de toegevoegde waarde van dure abonnementen? Op zich is dat geen unieke boodschap in de telecommarkt, waar wel meer prijsvechters actief zijn. Maar Ben brengt het wel weer op zijn eigen, unieke manier. Met korte commercials, die misschien zelfs wijzen op bewust omgaan met het reclamebudget.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!