ReclameReview: Beter Bed houdt het niet echt simpel

25 maart 2020, 10:00

In deze tijden van thuisblijven is de slaapkamer nóg belangrijker geworden dan Beter Bed al had voorspeld voor deze nieuwe campagne. ‘De Nieuwe Slaapkamer van Nederland’ is het uitgangspunt. En daar valt veel over te vertellen, zo blijkt.

Credits

Creatie: Today is Canday

Copy: Rodger Werkhoven

Art: Bernd van den Thillart

Regisseur: Svenno Koemans

Brand Manager bij Beter Bed: Nadieh Cissen

Doelstelling

Top-of-mind awareness creëren door te communiceren dat Beter Bed snapt dat de slaapkamer steeds belangrijker is in ons leven.

Uitwerking

Beter Bed in het persbericht: “Vandaag de dag is koken slechts één van de vele leuke dingen die je doet in je keuken en in je slaapkamer doe je veel meer dan alleen maar slapen en… Tja, zoveel meer. Zo is te zien in de nieuwe omnichannel-campagne die Today Is Canday en Beter Bed ontwikkelden over ‘Dé Nieuwe Slaapkamer van Nederland’, waar niet zomaar een bed staat, maar een ‘lekker brunchen op bed-bed’, of een ‘samen gezellig griezelen in bed-bed’.”

Oordeel

Tijdens mijn opleiding tot reclamecreatief/copywriter was er één ding dat steeds weer duidelijk werd gemaakt: houd je boodschap zo simpel mogelijk. Dat heeft Beter Bed jaren gedaan met hun slogan ‘Retteketet, naar Beter Bed!’. Niet hoogstaand, dat weet iedereen, maar inmiddels wel onderdeel van ons collectieve geheugen. Hij komt zelfs nog terug in deze nieuwe campagne.

Maar als ik kijk naar wat er allemaal in één commercial is gepropt, dan vraag ik mij af of dit wel blijft hangen bij de doelgroep. Ten eerste wordt er gecommuniceerd dat Beter Bed snapt dat je in je slaapkamer tegenwoordig van alles doet. Ten tweede wordt ‘Retteketet’ nog even van stal gehaald om te bewijzen dat Beter Bed al jaren bedden heeft voor elk budget. Ten derde wordt het bewijs genoemd dat Beter Bed al 35 jaar bestaat. Ten vierde worden de verschillende functies binnen het bedrijf in het zonnetje gezet. Ten vijfde is er de call-to-action om eens langs te komen in een winkel van Beter Bed.

De generieke pay-off ‘Meer dan zomaar een bed’ wordt flink geladen

De generieke pay-off ‘Meer dan zomaar een bed’ wordt zo in ieder geval flink geladen. Maar, zoals ik al zei, heb ik het idee dat de boodschap nu wel érg ingewikkeld is geworden. Hadden dit niet beter losse, korte commercials kunnen zijn die elk een eigen boodschap benadrukken? Misschien komt dat nog en is dit de grote samenvatting, want er zijn in totaal 14 unieke commercials gemaakt. Dat er wel goed over deze campagne nagedacht is, inclusief onderzoek gedaan, blijkt wel uit dit citaat van Nadieh Cissen, brand manager van Beter Bed in het persbericht: “In het hele proces hebben we middels een uitgebreide neuromarketing multiclient-studie, de hersenactiviteit van mensen gemonitord om te zien hoe men onbewust op afzonderlijke campagnematerialen reageerde. Aan de hand van de uitkomsten hebben we die campagne-items geoptimaliseerd.”

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!