ReclameReview: Bolletje

27 september 2017, 13:00

Nieuw bureau, nieuwe strategie, nieuw product, nieuwe commercial voor Bolletje. We zien een juf die niet te zwaar wil ontbijten maar wel energie nodig heeft. Dus vraagt ze aan Bolletje om een oplossing te bedenken.

Credits:

Creative agency: Havas Lemz

Verantwoordelijk bij klant: Sándor van Mil

Agency Producer: Vanessa Janssen

Regie: Sven Super

Productiemaatschappij: In Case of Fire

Producer: Arjan Oosterveen

D.O.P.: Rutger Storm

Offline montage: Marc Bechtold – Kapsalon editing & hard cuts

Postproductie: Postoffice Amsterdam

Sound: Kees Kroot – Soundcircus

Casting: Groen Casting

Mediabureau: Mediaxplain*

De doelstelling

Het nieuwe product Lichte Crackers introduceren.

De uitwerking

De bakkers van Bolletje zijn experts in het bedenken van nieuwe producten die precies aansluiten bij de behoeften uit de markt. Dat wordt in deze commercial heel letterlijk in beeld gebracht. De juf praat tegen de bakkers en de bakkers komen direct met een oplossing: Lichte Crackers.

Het oordeel

Het eerste dat opvalt is dat de juf in deze commercial, net als sommige van haar Amerikaanse collega’s, een individuele handshake heeft met elke leerling. Dat kost inderdaad wel energie. Maar ik vind de projectie van dit fenomeen op een Nederlandse klas toch een beetje vreemd. Het komt vooral heel niet-Nederlands op mij over, terwijl Bolletje juist een merk is dat graag normaal doet.

Dan het concept van de rechtstreekse conversatie tussen de klant en de bakkers van Bolletje. Dat vind ik een leuk idee en het is ook goed uitgevoerd hier. Een concrete vraag van de juf wordt heel concreet opgelost door de inventieve bakkers. De USP’s worden er goed bij verteld: voedzaam, dun, licht en makkelijk. Het product past precies bij de wensen van de hedendaagse consument.

Maar als je deze commercial vergelijkt met een Bolletje-commercial uit 2010 dan komen daar eigenlijk vrijwel dezelfde USP’s aan bod: licht en voedzaam. Alleen gaat het hier om Bakkers Crackers. Dan vraag je jezelf natuurlijk wel af hoe inventief de bakkers van Bolletje eigenlijk zijn. Of is het gewoon oude wijn in nieuwe zakken?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

5 Reacties

    hans grutterink

    fantastisch filmpje Of er zijn duizend takes gewest, of de dame heeft zich wekenlang ziekgeoefend hierop (ik denk het eerste, correct me if I’m wrong)Tijdens mijn zoektocht naar dit filmpje bleek dat heel weinig mensen weet hebben van het feit dat het Bolletje betreft. ik heb ongeveer dertig mensen moeten vragen voordat iemand zei “dat is van Bolletje”. Jammer toch… Ik ben geen reclameman of -fan maar hiervan zou ik balen.

    met vriendelijke groet

    Hans Grutterink

    (docent slagwerk Artez Hogeschool voor de kunsten)


    9 oktober 2017 om 16:24
    ans vrerink

    het min of meer originele filmpje zover ik weet is uit de VS met meester B. White. Hij maakt contact met zijn leerlingen met een persoonlijk gemaakt ritueel. De kinderen hechten er betekenis aan. dat gaat verloren in de reclame. Nu maakt de juf alleen contact met de bakkers van bolletje. Ik stoor me wel beetje aan deze commerciële kopie


    9 oktober 2017 om 20:14
    Leon

    Ik zou hier als opdrachtgever toch erg teleurgesteld mee zijn.. Dit ziet er toch wel erg nep uit, of was dit de bedoeling? De juf lijkt wel een robot en dat is bijzonder irritant!


    13 oktober 2017 om 21:18
    Mirjam

    Wat een irritante reclames. Vooral de toon hoe de dames spreken. Ik koop iig geen ontbijtcrackers


    17 december 2017 om 16:27
    Christine De Cabooter

    Wat is dit toch een vreselijk irritante reclame. Het is zo slecht geacteerd en ook zo bij elkaar “gezocht”. Is het de bedoeling om “tof/ trendy/jong/ vet…” over te komen?

    Volledig mislukt…het is zo nep.


    13 januari 2018 om 21:45

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!