ReclameReview: De 62e van Centraal Beheer

Een nieuwe commercial in de klassieke reeks van 'Even Apeldoorn Bellen'.

31 augustus 2022, 14:45 6139 x gelezen

Bij zo’n nieuwe in de reeks, is het altijd de vraag: wat hebben ze deze keer bedacht? Zoals altijd gaat het om een klein foutje met grote gevolgen.

Credits

Creatie: DDB Unlimited
Regie: Ismael ten Heuvel (Pink Rabbit)

Doelstelling

De naamsbekendheid van Centraal Beheer vergroten.

Uitwerking

Uit het persbericht: Centraal Beheer, onderdeel van Achmea, hoopt Nederland weer een flinke glimlach te bezorgen met de nieuwe commercial. “Al meer dan 35 jaar kent Nederland onze beroemde oeps-momenten. ‘Even Apeldoorn bellen’ is niet voor niks een begrip in de Dikke Van Dale. Met de nieuwe commercial ‘Container’, laten we heel Nederland weer weten dat wij je altijd verder helpen” legt Peggy Spaapen, senior manager Strategie, Merkpositionering & Marketing, uit.

Spaapen: “We bouwen continu aan de verbreding van ons assortiment om Nederlanders verder te helpen bij grote en kleine stappen in het leven. Ook ondernemers en zzp-ers ondersteunen we met diverse diensten bij hun bedrijfsgroei en continuïteit. Zo bieden we hulp bij schade, bijvoorbeeld wanneer er iets mis gaat in je transport… Maar ook bij het inzetbaar houden van personeel, zodat ze succesvol kunnen ondernemen.”

DDB Unlimited ontwikkelde in opdracht van Centraal Beheer de 62e “Even Apeldoorn bellen” commercial, getiteld ‘Container’. De film laat zien hoe een ogenschijnlijk kleine verwarring op kantoor van een transportbedrijf, grote logistieke gevolgen heeft voor een student. De regie was namens productiemaatschappij Pink Rabbit in handen van Ismael ten Heuvel.

Oordeel

Eigenlijk is hij helemaal in lijn met de tientallen commercials die hiervoor in het concept ‘Even Apeldoorn Bellen’ zijn bedacht. Maar blijkbaar gaat het om de details. Die bepalen of een commercial wel of niet goed ontvangen wordt én iets doen voor het merk. Over dat laatste gesproken: het blijft altijd de vraag in hoeverre Centraal Beheer nu profijt heeft van deze (kostbare) campagne. Veel mensen weten niet eens dat ‘Even Apeldoorn Bellen’ gekoppeld is aan de verzekeraar, hoewel het de langstlopende reclamecampagne van Nederland is, gestart in 1985. De campagne is in dat opzicht dus nog geen onverdeeld succes te noemen.

Goed, die details dan. Dat het transportbedrijf een Poolse chauffeur aan het werk heeft, is heel herkenbaar. De zeer vrije vertalingen van de dame achter de balie zijn grappig. De rollende bierflessen bij de slapende man, waardoor je weet dat er iets staat te gebeuren. En dan staat achterop het vrachtschip ook nog ‘泰坦尼克号’, wat ‘Titanic’ betekent in het Chinees. (Dat heb ik niet zelf uitgevonden, Ershi Ba Chan op YouTube wist dit te vertellen) Kortom: er is genoeg leuks te vinden om een nieuwe Even Apeldoorn Bellen-commercial te rechtvaardigen.

Maar in het grote plaatje ontbreekt een belangrijk detail. Er wordt nu maar aangenomen dat iedere kijker weet dat als het over de Maaskade gaat, dat dit Rotterdam is. Die aanname snap ik nog. Maar niet iedere kijker zal snappen dat op het verkeerde adres (de Maasstraat) dus een containerwoning stond, die per ongeluk voor een volgeladen zeecontainer werd aangezien. Dat zie je ook aan de reacties onder de YouTube-video. Meerdere mensen vragen om uitleg, want ze snappen de clou van de commercial niet. Daardoor denk ik dat deze variant niet in de hoogste regionen van de reeks komt qua onvergetelijkheid.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!