ReclameReview: de emokaart ligt op tafel bij Rabobank

2 september 2020, 13:00

De nieuwe campagne van de bank voor hun ClubSupport

Die lokale club waar je actief bent, ‘where everybody knows your name and they’re always glad you came‘. Rabobank ondersteunt die club met hun ClubSupport, zoals ze uitleggen in deze campagne.

Credits

Bureau: 180 Kingsday

Regisseur: Johan Kramer

Productiemaatschappij: Halal

Online videoserie productie: U-turn

Fotografie: Ivo de Bruyn

Muziek: Massive Music

Artist & label: Sophia Kruithof, 8ball Music

Geluid: Studio Alfred Klaassen

PR-bureau: Glasnost

Mediabureau: PHD Nederland & Reprise

Verantwoordelijk bij Rabobank: Marianne Bruijn (merkstrateeg)

Doelstelling

Awareness realiseren voor Rabo ClubSupport.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Om het Nederlandse verenigingsleven gedurende de crisis een steuntje in de rug te geven, is de start van de jaarlijks terugkerende ClubSupport-campagne van Rabobank juist nu heel welkom. Verenigingen kunnen een maatschappelijk bestedingsdoel voor hun vereniging inzenden, zoals opzetten van trainingsprogramma’s voor gehandicapten, verduurzaming van het clubhuis, gezond voedsel in de kantine, het aanbieden van re-integratie cursussen of workshops over ledenwerving en digitalisering. Op deze initiatieven kunnen Rabobank-leden vervolgens hun stem uitbrengen.

“De campagne wordt muzikaal omlijst door het clublied van de iconische televisieserie Cheers”

“De campagne wordt muzikaal omlijst door het clublied van de iconische televisieserie Cheers: ‘Where everybody knows your name’. Winnares van The Voice of Holland 2020, de 18-jarige zangeres Sophia Kruithof, heeft het nummer in een nieuw jasje gestoken en vertolkt het ‘tweedethuisgevoel’ dat een club of vereniging met zich meebrengt.”

Marianne Bruijn, merkstrateeg bij Rabobank: “Verenigingen zijn essentieel in onze samenleving. Het is vaak letterlijk een tweede thuis voor jong en oud. Wij zijn er trots op dat het ons gelukt is om dit gevoel van thuiskomen op een club of vereniging in de campagne te vangen en we zetten graag onze medewerkers, partners en leden in om verenigingen sterker en toekomstbestendig te maken. Het past ook goed bij ons coöperatieve uitgangspunt om ons hiervoor in te zetten.”

Oordeel

Het sterkst aan deze commercial vind ik dat er de eerste driekwart geen copy nodig is om toch de boodschap over te brengen: clubs zijn enorm belangrijk en Rabobank ondersteunt ze graag. Vervolgens eindigt het dan weer met het zwakste element: er is geen call-to-action. Ik begrijp best dat het om awareness gaat en dat de opvolging van deze eerste commercial echt wel geregeld is, maar het blijft zonde dat je na een commercial waar je enthousiast van kunt worden er geen manier is om er iets mee te doen. Gewoon een url zou al voldoende zijn.

Clubmensen hebben een tweede familie

De muziek doet veel natuurlijk. Ook al heb je Cheers nog nooit gezien, de tekst van het nummer is overduidelijk. Clubmensen hebben een tweede familie. De emokaart ligt op tafel en doet precies wat hij moet doen: duidelijk maken waarom Rabobank de clubs ondersteunt via ClubSupport. En voor de zekerheid vertelt de voice-over het nog even.

Tot slot zal ik vast niet de enige zijn die aan het motto van FC Barcelona dacht bij deze campagne. ‘Més que un club‘ betekent immers ‘meer dan een club’. Maar zo voelt het uiteraard voor miljoenen clubmensen in ons land ook op lokaal niveau. Daarom raakt Rabobank met deze campagne wat mij betreft de juiste snaar.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!