ReclameReview: honderd jaar KLM
KLM werd opgericht op 7 oktober 1919 en is de eerste commerciële luchtvaartmaatschappij die nog steeds onder zijn oorspronkelijke naam vliegt. Om dat te vieren, lanceerde het merk een jubileumcommercial. Want honderd jaar, dat mag gevierd worden.
Credits
Creatie: DDB Unlimited
Doelstelling
De binding met de doelgroep vergroten door het honderdjarig jubileum te visualiseren.
Uitwerking
Zoals KLM zelf zegt: “The brand commercial pictures the dreams, excitement and emotions that we have experienced during our evolution from 1919 to where we are today. KLM 100 years. To more memories together.”
Oordeel
Toen ik het thema ‘To more memories together’ zag, dacht ik: “Hmmm, dat kan pakweg de NS ook beweren.” Maar de invulling van deze commercial kan alleen maar door KLM zijn gemaakt, dus die is echt uniek. Daarnaast is het natuurlijk een hele prestatie dat je als bedrijf in een zeer concurrerende markt nog steeds onder je eigen naam kunt opereren en dat mag gevierd worden.
“Zo ontzettend veel details, mooi gedaan”
Ondanks dat de video een selectieve recap is van een eeuw vliegen, is het wel helemaal een commercial van nu. Vrouwen hebben de hoofdrol en we zien hoe hun positie langzaamaan verschuift van het gangpad naar de cockpit. Tel daarbij de ontroerende muziek en we hebben hier te maken met een heuse tranentrekker. De ‘memories’ uit het thema worden gevisualiseerd als een familiegeschiedenis, wat ik een mooie metafoor vind. Je ziet ook het passagierkoppel ouder worden en hoe de verschillende vliegtuigen veranderen door de jaren heen. Zo ontzettend veel details, mooi gedaan.
Oké, KLM heeft vandaag de dag allerlei zorgen, zoals de machtsstrijd met Air France, waarbij onze regering ineens veel meer aandelen kocht, maar ook de schade die vliegreizen toebrengen aan het klimaat. Die zorgen zijn even naar de achtergrond verdwenen in dit audiovisuele feestje: nu vieren we een eeuw lang KLM. Gefeliciteerd!