ReclameReview: BUX Zero vertelt niet het hele verhaal

11 november 2020, 14:00

Wat aardig van BUX dat ze ons gratis een app geven waarmee we commissievrij kunnen beleggen in aandelen en ETF’s (wat zijn dat eigenlijk?). Maar tegenwoordig weten mensen toch wel dat als iets gratis is, zij zelf het product zijn?

Credits

Creatie: Stevan Zmiric, Kamiel van Eeuwijk, Nick Bortot, Dave Nelissen, Joep van Diejen, Bas van Diejen

Bureau: Mount Scott

Producer: Dave Nelissen

Regisseur: Stevan Zmiric

Postproductie: Kamiel van Eeuwijk, Bas van Diejen

Visagie: Iris Zuidema

Doelstelling

Mensen de app BUX Zero laten gebruiken.

Uitwerking

Uit het persbericht: “BUX lanceert een nieuwe internationale tv-commercial voor BUX Zero, de commissievrije beleggingsapp waarmee gebruikers op een eenvoudige, begrijpelijke en transparante manier in hun favoriete bedrijven kunnen investeren. Deze eigenschappen worden uitvergroot in de campagne.

“Voor het ontwikkelen van de campagne is geen gebruik gemaakt van acteurs en reclamebureaus. BUX nam de productie voor deze commercial in eigen hand en gaf zijn medewerkers en oprichter Nick Bortot de hoofdrol. Een bewuste keuze: BUX streeft er vanaf de eerste dag naar om de van oudsher ontoegankelijke beurs toegankelijk te maken voor iedereen.

“’Sinds de start van BUX hebben toegankelijkheid en transparantie altijd centraal gestaan. Hoewel we als merk volwassener zijn geworden door de jaren heen, is onze authenticiteit een belangrijk element dat in al onze communicatie zal blijven terugkomen. Beleggen zonder kleine lettertjes met en de zekerheid van een echte bank”, zegt Nick Bortot, oprichter van BUX’.”

Oordeel

“Beleggen tegen nul procent commissie, hoe doen we dat dan?” is de vraag die BUX-oprichter Nick Bortot stelt ter opening van de commercial. Dan denk je als kijker: ‘Wow, ze zijn écht transparant, ze gaan gewoon hun verdienmodel uitleggen!’ Maar dat gebeurt dus niet. In plaats daarvan wordt alleen gezegd dat er geen glimmend hoofdkantoor en geen dure acteurs betaald hoeven te worden. Daarna volgt het reclamepraatje voor de app. In de huidige tijd weten we echter toch allemaal dat als je iets gratis kunt gebruiken, dat je dan zelf het product bent? Daardoor maakte deze commercial mij eerder wantrouwig dan enthousiast over de app.

De kop van een artikel van begin dit jaar in het NRC luidt ‘Je belegt nooit zonder kosten’. Vergelijkingssite Finner heeft een uitgebreid artikel over ‘De prijs van gratis beleggen’. Daardoor krijg ik bij de commercial van BUX Zero heel sterk het gevoel dat dit niet het hele verhaal is. Terwijl dát juist heel sterk zou zijn als je transparant claimt te zijn. Stel dat je zegt: “Voor de basistransacties betaal je geen commissie, maar voor speciale wensen betaal je wel wat extra. Met dat geld houden wij onze mensen aan het werk.” Daar is toch niks mis mee?

Neem dan in ieder geval het gevoel weg dat je geld verdient aan gebruikersdata

Maar doordat er helemaal geen enkele suggestie wordt gewekt dat er überhaupt geld wordt verdiend, maar alle aandacht gaat naar commissievrij beleggen, komt het ongeloofwaardig over. Want een commercial en zendtijd en personeel is niet gratis, dat weet iedereen. Neem dan in ieder geval het gevoel weg dat je geld verdient aan gebruikersdata, zoals Facebook bijvoorbeeld doet.

Het inzetten van je eigen oprichter in de commercial is altijd sympathiek. Door het ook sober te houden qua visuele invulling probeert BUX het low-budgetverhaal goed te ondersteunen. Op die vlakken klopt deze uiting wel. Maar de inhoud van de commercial doet het niet voor mij.

Naschrift: Bux heeft gereageerd op de vragen:

Hoe kan beleggen gratis zijn?

  • De transactiekosten zijn de afgelopen jaren significant gedaald. Nieuwe technologie en regelgeving hebben de opkomst van alternatieve handelsplatformen gestimuleerd (MiFID I en MiFID II).
  • Daarnaast is de internationale uitrol van diensten tegenwoordig, dankzij technologie, veel gemakkelijker en goedkoper dan bijvoorbeeld 15 jaar geleden.
  • Ten slotte is BUX een lean-organisatie, zonder legacy-systemen. BUX heeft een team van 100 mensen en geen dure kantoren. BUX heeft, als eerste Europese bedrijf in 10 jaar, een volwaardige broker vanaf de grond opgebouwd. Hierdoor kan BUX veel efficiënter te werk gaan en hoeft BUX geen derde partij te betalen voor brokerdiensten. Door al deze elementen kan BUX break-even draaien met kleinere marges per klant.

Commissievrij beleggen is de minimale inzet voor de huidige mobiele brokermarkt. Het is altijd BUX haar missie geweest om de beurs toegankelijker te maken en beleggen zonder commissie is één van de manieren waarop BUX dit kan doen voor nieuwe generaties.

Hoe verdient BUX geld?

* Op dit moment komen de inkomsten van BUX Zero voornamelijk voort uit transactiekosten (marktorders en limietorders) en FX (Amerikaanse aandelen).

Hoe zit het met data van gebruikers?

* BUX zal nooit de data van gebruikers verkopen of verspreiden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter

    Lol dus we noemen de commissiekosten nu gewoon transactiekosten dus zijn er idd geen commissiekosten


    1 februari 2021 om 08:13
    Jack

    Nou sinds ik Bux gebruik wordt ik vaak gebeld door telemarketeers uit UK. UK… waar BUX “toevallig” ook zijn hoofdkantoor heeft zitten


    17 februari 2021 om 13:27
    Joop Corsen

    Ik hoor in de reclame steeds: “Bux heeft geen glimmende hoofdkantoor”. Terwijl het glimmend hoofdkantoor moet zijn. Hoor ik het niet goed?


    17 juni 2021 om 15:58

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!