ReclameReview: doet Coca-Cola een ‘Triodosje’?

5 augustus 2020, 09:00

Wat heb jij voor nieuwe inzichten opgedaan vanaf het begin van de lockdown? Voor Coca-Cola is het duidelijk: we moeten meer open staan voor elkaars ideeën en meer samen genieten van wat we hebben. Dat komt allemaal tot uiting in deze eerste campagne, ‘Open Like Never Before’, van het colamerk sinds de lockdown.

Credits

Concept en ontwikkeling: 72andSunny Amsterdam

Media: Universal Media

PR: PR-bureau Coopr

Verantwoordelijk bij Coca-Cola: Daniela Depping, Marketingmanager Coca-Cola Nederland

Doelstelling

Mensen inspireren om open te staan en te genieten van wat ze hebben.

Uitwerking

‘Open Like Never Before’ markeert een periode van culturele en sociale verandering ten tijde van de coronapandemie, zo is in het persbericht te lezen. “De campagne is gebaseerd op de overtuiging dat we niet terug hoeven naar ‘normaal’: in plaats daarvan kunnen we vooruit, samen, de wereld veranderen – en beter maken. De campagne inspireert om meer open te staan en te genieten van wat we om ons heen hebben. Het begint met een manifest dat speciaal hiervoor is geschreven door de Britse spoken word-artiest George The Poet.

“De bredere campagne Open Like Never Before (#openlikeneverbefore) nodigt het publiek uit om deel te nemen: mensen kunnen elkaar en de wereld vertellen wat hun voornemens zijn, en hoe ze voortaan open willen staan als nooit tevoren.”

Daniela Depping, Marketingmanager Coca-Cola Nederland in het persbericht: “Laten we vooral lessen trekken uit deze periode. De campagne steekt ook onze horecapartners een hart onder de riem: hotels, cafés en restaurants die hun deuren weer openen na een tijd van grote uitdagingen. Zij vormden al die tijd het hart van onze samenleving.”

Oordeel

“Hé, Coca-Cola doet een Triodosje”, was het eerste dat ik dacht toen ik deze lange commercial zag. Want er zijn nogal wat overeenkomsten: purpose gaat duidelijk boven het product, het zijn overweldigende boodschappen en je wordt er enorm hoopvol van. Verder worden er allemaal onderwerpen behandeld waar niemand het snel mee oneens is. Dat klinkt allemaal lekker makkelijk, nietwaar? Toch is dat niet direct het geval.

Coca-Cola steekt absoluut zijn nek uit

De recente kerstcommercial van Coca-Cola stond ook al in het teken van verbinding, dus er is zeker een lijn in te ontdekken. Daarmee steekt het merk absoluut zijn nek uit, want hier krijg je nu eenmaal sneller commentaar op dan wanneer je gewoon probeert om wat extra flessen cola te verkopen. En dat is nu juist niet de insteek.

Maar dan blijft nog wel de vraag wat het nu precies is dat Coca-Cola van de kijker wil. Stel, je hebt netjes de hele twee minuten en twaalf seconden uitgekeken en je wilt ook graag #OpenLikeNeverBefore zijn. Om maar even met Arjen Lubach te spreken: #hoedan? Er zit zóveel in deze commercial dat je een hele persoonlijke make-over maakt als je al deze dingen gaat doorvoeren in je leven. Misschien is bewustwording het enige doel en hoopt het merk op verandering op lange termijn. Maar dat haal ik er helaas niet uit. Daardoor blijft het voor mij nog wat vaag, hoe goed de bedoeling ook is.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Midi

    Hoor net (13/8/20, 15.45 uur) op op NPO Radio 1 iemand het nieuwe spotje van Coca Cola de hemel inprijzen. Ik vind het echter een verschrikkelijk pretentieus filmpje. Lijkt erop dat The Coca Cola Compagnie graag in het kamp van deugers wil worden opgenomen. Bah!! Dit drankje zal voortaan een raar bijsmaakje hebben.


    13 augustus 2020 om 14:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!