ReclameReview: de Zonnebloem laat haar kracht zien

19 augustus 2020, 09:00

Als je lichamelijk beperkt bent, sta je lang niet altijd meer middenin de samenleving. De Zonnebloem wil met deze emotionele awarenesscampagne de aandacht vestigen op deze sociaal geïsoleerden.

Credits

Bureau: Born05

Productie: De Haaien

Doelstelling

Het sociale isolement van lichamelijk beperkten in de samenleving onder de aandacht brengen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Veel Nederlanders zijn sociaal geïsoleerd als gevolg van hun lichamelijke beperking. Een groot probleem dat de samenleving vaak niet ziet. Daarom lanceert de Zonnebloem een awareness-campagne die dit zichtbaar en invoelbaar maakt. Waarin bovendien de ambitie en de rol van de organisatie duidelijk is: ‘Wij laten ze niet zitten’.

“Begin 2021 lanceert de Zonnebloem een corporate campagne waarin duidelijk wordt gemaakt hoe zij mensen met een lichamelijke beperking helpen. Gelijktijdig brengt de organisatie dan drie digitale campagnes uit om nieuwe vrijwilligers, deelnemers en donateurs te werven. Net als in de awareness-campagne zijn ook hiervoor korte films gemaakt met vrijwilligers en deelnemers in de hoofdrollen.”

Karen Jansen, communicatie- en brandmanager van de Zonnebloem: “Met deze awareness-campagne willen we mensen laten zien hoe je als gevolg van een lichamelijke beperking sociaal geïsoleerd kan raken, hoe heftig dat is. En hoe belangrijk het is dat er vrijwilligers zijn die zich om je bekommeren.”

Oordeel

Emoties spelen zo vaak de hoofdrol in campagnes, maar in het geval van de Zonnebloem kán het eenvoudigweg niet zonder emoties. Typische emoties die bij de Zonnebloem horen, zijn bijvoorbeeld blijdschap, verdriet (om de situatie, niet om de hulp) en hoop. Het spreekt dan ook voor zich dat deze emoties worden ingezet in deze nieuwe campagnevideo, waarin een échte moeder en zoon de hoofdrol spelen.

Naast de duidelijke hoofdboodschap (een lichamelijke beperking zorgt voor een isolement) zit er ook nog een tweede verhaallijn in deze campagne: het kind dat eerst verzorgd werd door zijn moeder, verzorgt na het ongeluk diezelfde moeder. Zo wordt er ook aandacht geschonken aan de impact die een beperking heeft voor de rest van het gezin. De afsluitende scène is het moment waarop de Zonnebloem kan laten zien wat haar kracht is: er zijn voor mensen met een lichamelijke beperking en ze zo uit hun sociale isolement halen.

Er is tijd om de boodschap bij de doelgroep te laten bezinken

Ik vind het heel goed dat deze video geen call-to-action heeft, maar puur op awareness gericht is. Daardoor is er tijd om de boodschap bij de doelgroep te laten bezinken. In vervolgvideo’s past een oproep om vrijwilliger te worden of om te doneren dan een stuk beter dan wanneer alles in één keer gecommuniceerd moet worden. Met deze campagne laat de Zonnebloem je nadenken over een kant van de maatschappij waar je niet vaak over nadenkt als je er niet zelf mee te maken hebt. En dat is precies de bedoeling.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!