ReclameReview: DELA

10 oktober 2012, 13:08

Marketingfacts-collega Bram tipte me over deze nieuwe campagne van DELA, waarin de gezamenlijke kracht van de 3 miljoen DELA-leden wordt gesymboliseerd aan de hand van individuele, ontroerende praktijkvoorbeelden.

Credits:

Bureau: Ogilvy

Creatie: Darre van Dijk, Piebe Piebenga

Productiemaatschappij: Wefilm

Regie: Roel Welling

D.O.P: Daan Nieuwenhuijs

De doelstelling:

Laten zien dat de leden van de DELA-coöperatie er voor elkaar zijn.

De uitwerking:

We zien in de commercials beelden die met een verborgen camera zijn opgenomen en waarbij mensen hun naasten bedanken. Naast de versie met de veerboot is er ook nog een versie met een stadion en een supermarkt. Het motto van de commercials is 'Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan'.

Het oordeel:

Mooi natuurlijk, die ontroerende commercials. Vooral het onverwachte van het moment en de oprechtheid van de dankwoorden doen het hem, al denkt die jongen in de supermarkt nog wel een beetje gegeneerd “Doe normaal, mam!”. Oké, qua ontroering scoort de campagne prima. Maar wat is nu eigenlijk de communicatieboodschap van de commercials? Er wordt namelijk best veel verteld.

De commercials beginnen met een introductie over de 3 miljoen leden van de coöperatie DELA. Dit deed me denken aan de zomercampagne van de ANWB. Daar stond ook een miljoenencommunity centraal. Maar bij DELA wordt er niet gecommuniceerd hoe die miljoenen leden mij als niet-lid zouden kunnen helpen. Het lijkt meer een campagne die als schouderklopje moet dienen voor de bestaande DELA-leden, want zij geloven dat ze er zijn voor elkaar. Het motto 'Waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan' vind ik prachtig, maar het is weer een nieuwe communicatieboodschap, na de boodschap dat DELA een coöperatie is met 3 miljoen leden en dat deze leden er zijn voor elkaar.

Toch denk ik dat de campagne bedoeld is om onthouden te worden aan de hand van ontroering in combinatie met 'Je kunt vandaag al iets moois zeggen'. Deze elementen worden in het hoofd van de kijker gekoppeld aan DELA. Doordat kijkers de commercial mooi vinden, krijgen ze een positieve associatie bij het merk, wat volgens onderzoeken de ideale weg is.

Wat verder nog opvalt, is dat er geen call-to-action is. Kijkers worden niet aangespoord om naar de website van DELA te gaan of iets dergelijks. Bovendien worden er geen producten genoemd en ontbreekt eigenlijk de hele uitvaartsfeer die in de vorige campagnes wel aanwezig was. Misschien komt dat doordat DELA meer producten heeft dan alleen een uitvaartverzekering. Ik neem aan dat er dus nog meer commercials zullen volgen die daarover gaan. Het echte succes van deze campagne zal dan ook pas op lange termijn gemeten kunnen worden.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Sam

    Er is een CTA, namelijk om ook iets moois te zeggen tegen iemand. Via de website http://www.delavoorelkaar.nl (dit zeggen ze in de tag on). Op Facebook kun je via DELA’s app mooie woorden sturen aan Facebookvrienden.


    10 oktober 2012 om 14:30
    Jelle Gudden

    Leuke actie!! Goed verhaal!


    10 oktober 2012 om 20:28
    Hardcopy

    Goed punt, Sam!


    11 oktober 2012 om 07:16
    Bart van der Kooi

    Toevallig vorige week een brief gekregen van DELA waarin ze hun DELA Uitvaartplan promoten:

    “Veel mensen onderschatten de kosten van een uitvaart (..). een goede reden om na te denken over een uitvaartverzekering. Voor een beperkt bedrag per maand. Een fijne gedachte. Voor u én voor uw nabestaanden (..).

    Deze brief was geadresseerd aan de vorige bewoner. Ik woon er inmiddels 3 jaar. De vorige bewoner is 3 jaar gelden overleden.

    Oei, DELA…

    Navraag bij de helpdesk van DELA: Wij kopen inderdaad soms adressenbestanden in van bureau’s en dan kan het zijn dat de adressen verouderd zijn. Excuses daarvoor..

    Zo’n reclame kan dan veel geld ingestoken zijn, als de adressen niet op orde zijn, ga je flink onderuit.

    Oei, DELA.


    11 oktober 2012 om 11:12

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!