ReclameReview: Diergaarde Blijdorp

31 januari 2013, 14:27

Als je van voetbal houdt, kan het je bijna niet ontgaan zijn dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe shirtsponsor is van Feyenoord. Dankzij ASR, dat tot het einde van het voetbalseizoen de shirtsponsoring doneert aan de noodlijdende Rotterdamse dierentuin. De campagne wordt ondersteund met een feelgood-commercial met in de hoofdrol Giovanni van Bronckhorst.

Credits:

Bureau: John Doe

Regisseur: Hein Mevissen

Producer: Diederiekje Bok

De doelstelling:

Communiceren dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe hoofdsponsor van Feyenoord is.

De uitwerking:

In de commercial wordt op een grappige, ontroerende manier de (fictieve) link tussen Feyenoord en Dierfaarde Blijdorp gelegd en verwezen naar https://www.feyblij.nl.

Het oordeel:

Feelgood, dat is de kernachtige samenvatting van deze commercial. En van de hele campagne eigenlijk. Het zal ASR ook zeker veel sympathie opleveren dat zij een half jaar hoofdsponsoring (toch geen misselijk bedrag) doneren aan Diergaarde Blijdorp. Het zijn namelijk zware financiële tijden voor de dierentuin en door deze publiciteitsboost hopen ASR en Feyenoord te zorgen voor meer dierentuinbezoekers en dus inkomsten. Niet alleen oud-speler en huidig assistent-trainer Giovanni van Bronckhorst doet mee in deze commercial, maar ook zijn zoontje, die de Gio van 28 jaar geleden speelt. De band die de jongen met Blijdorp heeft, wordt gesymboliseerd door middel van een pluche olifant. De kinderstem die “You'll never walk alone” zingt, is een mooie brug tussen de vriendschap tussen beiden en Feyenoord. Als 28 jaar later de knuffel (Olli) ineens weer opduikt bij de volwassen Giovanni van Bronckhorst, volgt een ontroerende hereniging (let ook op het aanzwellende refrein). De sfeerbeelden die volgen zijn grappig door de absurd grote olifant (ja, ook hij is volwassen geworden). Een panna lukt bijvoorbeeld niet omdat er te weinig ruimte voor de bal is om onder Olli door te gaan. Afsluitend wordt gecommuniceerd dat Diergaarde Blijdorp de nieuwe hoofdsponsor is van Feyenoord en dat ASR dit mogelijk heeft gemaakt. En je blijft kijken tot het einde, ook al is het een lange commercial. Dankzij het gevoel dat de commercial je geeft, dankzij een bekende oud-voetballer en dankzij de grappige situaties na de hereniging. Of het daadwerkelijk gaat helpen om Diergaarde Blijdorp uit de rode cijfers te halen, is nog even afwachten. Maar deze campagne levert in ieder geval heel veel goodwill op.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

14 Reacties

    Anouk

    Mooie samenvatting en perfecte conclusie. Zelfs als niet Feyenoord-fan roept het sympathie op. Geslaagde reclame, nu hopen op een geslaagd resultaat voor Blijdorp. Oh, ook credits voor de vinding ‘feyblij’!


    31 januari 2013 om 15:26
    Joyce

    Zeer geslaagde reclame

    Als Blijdorp slim is gaan ze deze olifantjes ook verkopen als knuffels in de giftshop.


    31 januari 2013 om 16:29
    DannyOosterveer

    Zelfs als Ajax-fan kan ik deze waarderen 😉


    31 januari 2013 om 18:53
    ReneS

    ASR geeft nu het bedrag dat ze aan Feyenoord (zouden) geven nogmaals aan Blijdorp? Of geven ze alleen maar hun plek op de shirts aan Blijdorp?


    31 januari 2013 om 22:42
    Hardcopy

    @ReneS Volgens mij alleen de plek op de shirts (en waarschijnlijk ook andere sponsorplekken die bij een hoofdsponsor horen).


    1 februari 2013 om 07:15
    sandermartijn

    @ReneS @David

    ASR geeft alle sponsorruimte weg. Waarschijnlijk geen donatie. Maar het gevolg is dat Diergaarde Blijdorp niet alleen prijkt op de shirts maar ook op de Business Box van ASR, op de reclameborden langs de lijn die bij Feyenoord ongeveer 50% van de wedstrijd te zien zijn. Qua Exposure best wel wat ruimte dus.

    De shirtjes & olifantjes zijn vanaf april te koop. Dat is dan weer marketingtechnisch gezien een beetje jammer. De fans moeten daardoor lang wachten, met als gevolg dat het momentum weg kan zijn..


    1 februari 2013 om 11:18
    Serge

    Zeer geslaagd inderdaad! Ook als PSV-fan kan ik dat niet ontkennen.


    1 februari 2013 om 12:11
    Marjolijn

    Is er ook een volledige versie te vinden van het nummer? Gezongen door de volwassen stem? Zooo mooi!!!


    4 februari 2013 om 18:40
    Rene

    Ik ben een ras-ajacied, maar van deze reclame krijg ik keer op keer kippenvel. Top gedaan.


    13 februari 2013 om 23:13
    Sandra Aspers

    Geweldig hoe ASR de Diergaarde helpt, heel fijn dat het op deze prachtige wijze kan, chapeau! Ik ben een Limburgse die samenwoont met een rasechte Rotterdammer die trots is op z’n stad en de warmte die ik al zo vaak gevoeld heb in het Rotterdamse komt ook hier weer naar voren.


    17 februari 2013 om 16:04
    A.v.K

    Heb deze campagne op de voet gevolgd. Zeer interessante case van strategie en marketing op top niveau.

    Alles klopt aan deze campagne en is tot in de details bedacht. De tv campagne is meer een ondersteuning terwijl social media, zo lijkt, de campagne stap voor stap in de richting duwt waar ze hem willen hebben. Dat ze het voor elkaar hebben gekregen om ook nog een enorme hype rond die olifant te creëren is erg knap. Ik ben benieuwd naar de bezoekers aantallen van Blijdorp sinds deze campagne van start ging. Ik las ergens dat ze rond de 10.000 bezoekers per week erbij hadden. Maar daarnaast hebben ze van Blijdorp een heel goed merk gemaakt binnen erg korte tijd.

    Ik denk dat het nog een aantal jaren gaat duren voor dat marketeers, marktonderzoekers en strategen echt volledig begrijpen hoe deze campagne in elkaar zit. Maar complimenten aan het bureau (John Doe) en aan Bob Stehman van ASR. Ik zal nog vaak aan deze campagne refereren in gesprekken met collega’s.


    14 maart 2013 om 12:28

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!