ReclameReview: Discover Your Spot
Mooie beelden van een exotische reislocatie… of gaat het toch om iets anders? Deze zomer komt Stichting Melanoom met Discover Your Spot: een nieuwe campagne die inspeelt op het vakantiegevoel. Na de voorgaande campagnes Beste 16-jarige ik, #checkjezelf en Fun in the Sun richt Stichting Melanoom zich dit keer op de millennial.
Credits
Creatie: House of Bandits, Spot the Dot en De Wolven
De doelstelling
De internationale campagne is erop gericht jongeren bewuster te maken van het belang van het regelmatig checken van de huid.
De uitwerking
Het middelpunt van de campagne is een aansprekende video met een sterk zomervakantiegevoel. In eerste instantie denkt de kijker dat het stelletje in de video een mooi vakantieplekje ontdekt, maar dan komt een confronterende turn. Het ontdekken van de plek gaat eigenlijk over een verdacht plekje, een melanoom op de huid van het meisje – vandaar de slogan Discover Your Spot. Ze neemt het plekje niet serieus en gaat niet naar een arts. Dit wordt haar fataal, terwijl de kans op genezing juist erg groot is wanneer je er vroegtijdig bij bent.
Na het zien van de video wordt de kijker doorgestuurd naar de campagnewebsite stichtingmelanoom.nl/discoveryourspot. Hierop staat niet alleen meer informatie over melanoom en de risico’s, maar ook zes stappen hoe je jezelf kunt checken.
Door de video grootschalig in te zetten op Instagram (en andere social mediaplatformen) en samen te werken met meerdere influencers en mediapartners, creëren de initiatiefnemers een zo groot mogelijk bereik onder de doelgroep. Daarnaast zet men een ‘free publicity’-traject in. Onder andere Elle, Lindanieuws, Nu.nl, NOS op 3 en Hart van Nederland besteedden al aandacht aan de campagne. Ook bij de influencers wordt de video goed ontvangen. Verschillende travel- en lifestylebloggers als Salt in our Hair, That City Chic, Daphne Sonneveld en Jasper de Jong plaatsten de video op hun Instagram en krijgen vele positieve reacties en duizenden views. Verder wordt de campagne gesteund en gedeeld door talloze melanoomorganisaties wereldwijd.
Het oordeel
Bewustwordingscampagnes moeten wel confronterend zijn, want anders maken ze geen indruk. Op dat gebied is deze campagne in ieder geval al geslaagd. Doordat de video begint als een vakantievideo van een influencer, is de omschakeling naar het eigenlijke onderwerp groot. De spot waar het over gaat is geen mooie vakantieplek, maar een letterlijke plek op het lichaam. Eigenlijk is het dus een (fictief) dramatisch persoonlijk verhaal.
Wat ook erg goed is, is dat de video zich richt op emotie. Dankzij de neurowetenschap is het inmiddels bekend dat we eerst op emotie reageren en daarna pas op ratio. Vandaar ook de goede volgorde van deze video: eerst emotie en afsluiten met een rationele call-to-action.
De vorige campagnes van Stichting Melanoom hebben het maatschappelijke bewustzijn rond melanoom vergroot en met deze nieuwe campagne zie ik die stijging wel doorzetten.