ReclameReview: Doe je updates (HobbyHacker Hans)

12 februari 2020, 14:00

Ach, dat updaten van al die slimme apparaten, dat kan later ook nog wel, toch? In deze nieuwe overheidscampagne zien we dat uitstelgedrag of vergeten updates hackers in de kaart spelen. Oftewel: ‘Even je updates checken, voordat ze je hacken’.

Credits

Opdrachtgever: ministerie van Economische Zaken en Klimaat & DPC

Bureau: D&B, Open Now en TBWANeboko (DOT)

Productie: Holy Fools (Mattias Schut)

Social: TBWASocioboko

PR: HvdM

Media: Initiative

Doelstelling

De doelgroep hun slimme apparaten laten updaten om te voorkomen dat ze worden gehackt.

Uitwerking

In het persbericht is te lezen dat acht van de tien mensen die thuis slimme apparaten hebben, zich ervan bewust zijn dat deze apparaten kunnen worden gehackt. Maar de meeste mensen handelen daar niet naar. “Zo stelt meer dan de helft van de Nederlanders updates uit of vergeten ze updates uit te voeren, blijkt uit nieuw onderzoek. Terwijl het regelmatig updaten van slimme apparaten de makkelijkste manier is om je apparaten beter te beveiligen”, aldus het persbericht. Reden voor het ministerie dus om de campagne ‘Even je updates checken, voordat ze je hacken’ te starten.

In de campagne draait om het fictieve karakter ‘HobbyHacker Hans’. Dit is een vrolijke hacker met goede inborst, maar wel een die nét te dichtbij komt in je huis en privésfeer. In de campagne legt HobbyHacker Hans uit hoe hackers zoals hij slimme apparaten gebruiken om binnen te dringen. Hij waarschuwt voor de gevaren en verwijst naar campagnesite doejeupdates.nl met tips hoe je jouw slimme apparaten updatet en veilig houdt.

Oordeel

Ja, die slogan vind ik wel leuk gevonden: ‘Even je updates checken, voordat ze je hacken’. Hij geeft het gevaar én de oplossing weer, hij is makkelijk te onthouden en hij past prima als samenvatting van deze commercial.

In de uitgebreide versie van de commercial wordt HobbyHacker Hans voorgesteld. In de korte commercial gaat het allemaal iets korter door de bocht doordat er maar 30 seconden beschikbaar zijn, maar toch vind ik dat het typetje goed wordt neergezet. Hij is sympathiek, een tikje vreemd, maar heeft wel kennis van zaken en helpt de kijker dus om te snappen wat er kan gebeuren als updates niet uitgevoerd worden.

Het komt ook totaal niet belerend over op deze manier. Dat vind ik nog wel het beste aan de campagne, want overheidscampagnes worden al snel een wijzend vingertje. In dit geval wordt de boodschap op licht humoristische wijze gebracht, maar de feiten die worden genoemd komen wel binnen. Vooral dankzij bijvoorbeeld het meekijken met een babycamera. Daarom vind ik dit een goede insteek.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!