ReclameReview: EA Sports FIFA 16

13 januari 2016, 12:00

Dit is niet zomaar een commercial, dit is een documentaire van bijna 24 minuten. Maar wel eentje die je als voetbalfan (en vast ook als gamer) graag helemaal kijkt.

Credits

EA SPORTS

Director, Creative Strategy: Mark Evans

Senior Director, Creative Strategy: Dustin Shekell

Campaign Manager: Clement Berta

Digital Product Manager: Thomas Gaidier

Director Global Product Marketing: Matt McKie

WIEDEN+KENNEDY AMSTERDAM

Executive Creative Director: Mark Bernath, Eric Quennoy

Creative Directors: David Smith, Alvaro Sotomayor, Craig Williams

Art Director: Vasco Vicente

Copywriters: Evgeny Primachenko, Alex Bower

Head of Broadcast: Production Joe Togneri

Broadcast Producer: Judd Caraway

Head of Planning: Martin Weigel

Planner: Michelle Arrazcaeta

Group Account Director: Kirk Johnsen

Account Director: Amber Martin

Senior Account Manager: Jorge Fesser

Project Manager: Loes Poot

Business Affairs: Michael Graves

FILM PRODUCTION

PRODUCTION COMPANY: BRENNINKMEIJER AND ISAACS

Director: Joe Roberts

Director of Photography: Job Kraaijeveld

Producer: David Leite

Executive Producer: Jelani Isaacs

EDITING COMPANY: WILL JUDGE EDITING

Editor: Will Judge

POST PRODUCTION: THE AMBASSADORS AMSTERDAM

Flame: Ton Habraken & Jeroen van Berkel

Telecine: Brian Krijgsman

Producer: Daphne Litjens

AUDIO POST

Sound Designer/Mixer: Rens Pluijm & Joep Meijburg

MUSIC: Stock Music

Providers: Massive Music Amsterdam Audio Network Universal Music Group

Artist / Title: FIFARO THEME SONG

Music Company: Massive Music Amsterdam

De doelstelling

Veel exemplaren van FIFA 16 verkopen.

De uitwerking

Hoe stel je jouw ideale team samen voor FIFA 16? Door gedegen onderzoek te doen natuurlijk. In deze documentaire volgen we de Britse komiek Lloyd Griffith op zijn zoektocht naar de beste spelers voor zijn team. Daarbij komt hij tegenover legendes als Messi en Giggs te staan, maar gaat hij ook te rade bij een lama en een sjamaan.

Het oordeel

Ik denk dat ze bij EA Sports heel goed snappen wat hun doelgroep wil. Als je het vanuit het oogpunt van een reclamemaker bekijkt, vind je misschien dat 24 minuten veel te lang is voor een commercial. Maar dat is het dus: je moet het niet zien als een commercial. Het is branded content waar de doelgroep graag naar kijkt. Omdat het relevant en grappig is.

Als je denkt dat 24 minuten lang is, bedenk dan eens dat kinderen en jongeren vandaag de dag urenlang naar video’s kijken waarop anderen te zien zijn terwijl ze gamen. Let wel: in die tijd hadden ze zelf ook kunnen gamen, maar ze kijken dus naar anderen die het spelletje spelen. Omdat ze er misschien iets van kunnen leren, maar vooral omdat ze het leuk vinden. EA Sports pakt precies dezelfde elementen, leerzaam en leuk, voor deze documentaire over FIFA 16.

De kijker van deze video (en ja, ik heb hem als voetbalfan ook helemaal gekeken) krijgt ook daadwerkelijk tips van de mensen die aan het woord zijn. Van spelers die genoemd worden, zijn direct de statistieken in beeld die FIFA 16 voor ze heeft vastgesteld (hoera, onze eigen Bas Dost wordt ook genoemd!). Daar kun je iets mee als gamer wanneer je een Ultimate Team wilt samenstellen. Maar zoals gezegd is het ook leuk en informatief voor de gemiddelde voetbalfan. Als deze video werd vertoond als documentaire op FOX Sports, dan zou ik hem ook kijken.

Wat mij betreft is dit branded content op het hoge niveau dat bijvoorbeeld ook Red Bull neerzet. Perfect toegespitst op de doelgroep, die toch al video’s over FIFA 16 kijkt. Dus dan kijken ze ook zeker deze video en raken ze nog enthousiaster over de game.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!