Reclamereview: Ed is véél slimmer dan tweelingbroer Ad want…
In de nieuwe commercial van retailer Dirk van den Broek doen tweelingbroers Ed & Ad alles hetzelfde. Behalve de boodschappen en (dus) op vakantie gaan.
Credits
Opdrachtgever: Dirk van den Broek
Bureau: Total Design
Regisseur: Dylan de Backer
Productie: MacGyver
Geluid: MacCloud
Doelstelling
Duidelijk maken dat je voor de goedkoopste A-merken bij Dirk van den Broek moet zijn.
De commercial
Dirk van den Broek lanceerde onlangs een nieuwe campagne om duidelijk te maken dat de A-merken die je bij deze supermarketen koopt, véél goedkoper zijn dan die bij de concurrenten. In de commercial zien we tweelingbroers Ed en Ad doen alles hetzelfde doen en kopen. Alleen het grote verschil is wáár ze de boodschappen doen.
Dirk: “Dit zijn Ed, en Ad, tweelingbroers. Doen alles hetzelfde, zelfde hobby’s, zelfde sport, zelfde douchegel? Ja, Ed en Ad gebruiken ook dezelfde merken. Alleen koopt Ed ze bij Dirk en Ad niet. Daardoor kan Ed elk jaar naar Spanje, en kan Ad mooi voor de plantjes zorgen.”
Er zijn maar twee zekerheden als het gaat om A-merken in de supermarkt: “Ze zijn overal exact hetzelfde, maar nergens goedkoper dan bij Dirk van den Broek”.
De crossmediale campagne is online te zien, instore, in radiocommercials, folders, magazines en op tv.
Oordeel
Ja, twee brave borsten in een vrolijke commercial. En wat heerlijk dat ze gewoon boodschappen doen zonder gedoe. Mannen die boodschappen doen zonder belachelijk te worden gemaakt, iets waar concurrenten als Albert Heijn, Lidl en zeker Jumbo nogal eens een handje van hebben. En tja, dat Ad nog niet het licht heeft gezien, aan types als hij is de commercial nu juist gericht!
Want Ad doet zijn boodschappen niet bij ‘die rode super’ en dat is in de gehele commercial ook te zien. Hij is in het blauw gekleed, heeft een blauwe auto en zijn boodschappen komen thuis in blauwe tassen. Leuk detail: zelfs de douche is blauw! Nou, ik hoef je niet te vertellen wie er met de blauwe wordt bedoeld, toch?
Wie shopt bij Dirk, houdt geld over voor leuke dingen
Werkt de commercial? De toon is lichtvoetig (net als die van de supermarktketen zelf), de kleuren zomers en de boodschap (haha!) komt helder en duidelijk over. Wie shopt bij Dirk houdt geld over voor leuke dingen. En een A-merk is en blijft een A-merk waar je die ook koopt. Dus koop het waar het het goedkoopst is. Dus hup, op naar Spanje!
Opper-Reclamereviewer David Brinks geniet van een welverdiende vakantie, daarom valt Kari-Anne Fygi deze keer even in.
Ik denk dat we in deze tijd iets beters hadden kunnen bedenken als “geld overhouden voor vakantie” toch? Dat was in ieder geval mijn eerste gedachte bij het zien van de reclame.
Nederland snakt naar vakantie, Nederland gaat op vakantie. Dirk kent zijn doelgroep prima.