ReclameReview: eenzaam ben je nooit alleen, ook niet als jongere

23 december 2020, 14:00

De donkere dagen voor kerst zijn er weer en dan is er ook nog een lockdown… Young Impact zet zich om die reden extra in voor eenzame jongeren met deze campagne.

Credits

Megawatt (creatie) en Niels van den Top (regie en productie)

Doelstelling

Eenzame jongeren zich minder eenzaam laten voelen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “De coronacrisis zorgt ervoor dat jongeren zich steeds eenzamer voelen en mentale klachten ontwikkelen. Twee op de vijf jongeren voelt zich wekelijks eenzaam, zo bleek al eerder uit onderzoek van EenVandaag. Daarom vragen jongerenbeweging Young Impact en zijn partner ABN Amro nu, op het moment dat het land weer op slot is gegaan, aandacht voor dit maatschappelijke probleem door middel van een jongerencampagne. Met behulp van een campagnevideo wordt duidelijk gemaakt dat veel jongeren met eenzame gevoelens kampen. De hoofdboodschap: ‘In Nederland voelen 200.000 jongeren zich dagelijks eenzaam. Eenzaam ben je dus nooit alleen’. Young Impact is een organisatie die jongeren helpt hun talenten te ontwikkelen en die in te zetten om een ander te helpen.

“Voor wie zelf eenzame gevoelens ervaart, gaat Young Impact een dagelijkse WhatsApp-service bieden. Jongeren krijgen iedere dag een tip van een Young Impact-medewerker om eenzaamheid tegen te gaan. Daarnaast start Young Impact een kaartenactie waarbij jongeren een kaartje kunnen sturen naar een andere jongere die eenzaam is.”

Oordeel

De ‘clou’ van de commercial, dat de jongen tegen een spiegel praat, vond ik best voorspelbaar. Misschien komt dat doordat ik al wist dat het over eenzaamheid zou gaan, dus dan zal het voor een nietsvermoedende kijker ongetwijfeld een verrassing zijn. De kleuren en de muziek maken het heel naargeestig en dat is precies de bedoeling. De boodschap over 200.000 eenzame jongeren komt wel aan op deze manier.

“Waar ik mijn twijfels bij heb, is de call to action”

Waar ik wel mijn twijfels bij heb, is de call to action. Het lijkt alsof er tegen de eenzame jongeren gezegd wordt: “Je moet er zelf ook wat aan doen, we doen het samen”. Dat lijkt me net zoiets als tegen iemand die depressief is zeggen: “Je hebt gewoon een schop onder je kont nodig”. Ik vraag me af of de doelgroep zelf wel capabel is om iets aan de situatie te veranderen. Maar misschien is de call-to-action wel alleen voor helpers bedoeld en maak ik me druk om niks.

Als je de url volgt, vind je op https://youngimpact.nl/samen/ diverse manieren waarop je een verschil kunt maken in de strijd tegen eenzaamheid. Al zal Young Impact vast niet iedereen in beeld hebben die zich eenzaam voelt, het is in ieder geval een stap in de juiste richting. En bewustwording over het feit dat ook jongeren zich eenzaam kunnen voelen, is denk ik ook een belangrijk communicatiedoel.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!