ReclameReview: Fiat 500x

18 maart 2015, 14:30

Vorige maand werd deze commercial vertoond tijdens de Super Bowl, maar gisteravond zag ik hem ook voorbij komen op een Nederlandse zender. Nu weet ik eindelijk hoe die schattige Fiat 500 is uitgegroeid tot die bonkige Fiat 500x.

Credits

Creatie: The Richards Group

De doelstelling

De Fiat 500x introduceren.

De uitwerking

Ben je ook zo benieuwd hoe de Fiat 500x gecreëerd is? In deze verhelderende commercial spelen het prachtige landschap van Toscane, een Fiat, een oudere man en een bepaald blauw pilletje de hoofdrol.

Het oordeel

Dit lijkt me nu typisch zo’n idee waar je tijdens een brainstorm een keer om lacht en vervolgens ga je verder. Alleen is ditmaal dat ene idee daadwerkelijk uitgevoerd. En dan wordt het een duidelijk geval van ‘love it or hate it‘. Dat blijkt ook als je de reacties op deze commercial ziet. Er is geen tussenweg, dus respect voor Fiat dat men het aandurfde om hiermee wereldwijd te gaan communiceren.

Maar als ik dan toch een kant moet kiezen, sluit ik mezelf aan bij de categorie ‘hate it‘. Daar zijn wat mij betreft heel wat redenen voor. Te beginnen met het feit dat de reguliere Fiat 500 naast de Fiat 500x wordt gebruikt in deze commercial. Daardoor concurreert Fiat met zichzelf, waarbij ik als ex-Fiat-rijder een voorkeur heb voor het kleine model. Dat zal misschien niet zo erg zijn, want dan zou ik in ieder geval nog voor een Fiat gaan, maar de held van de commercial zou toch de nieuwe Fiat 500x moeten zijn.

Daarnaast vind ik de associatie met Viagra niet zo handig. Oké, de 500x ziet er misschien uit als een opgepompte 500, maar daar zit nu net het probleem. Viagra is een tijdelijk hulmpiddel, waardoor het een beetje doet denken aan de koets van Assepoester die na middernacht weer in een pompoen verandert. Bovendien staat zo’n blauw pilletje voor erectieproblemen: ook niet echt een onderwerp waar je als man graag mee geassocieerd wilt worden. (“Oh, heb jij zo’n Viagra-auto?”) En dan heb ik nog niet eens over de tekstuele Viagra-associaties ‘groter, krachtiger en klaar voor alles wat op je pad komt’.

Kortom, deze commercial is niet aan mij besteed.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

8 Reacties

    Max

    Mijn vrouw zit elke keer te lachen als ze deze commercial ziet. Zegt me meer dan een beoordeling vanuit het vak!


    18 maart 2015 om 14:50
    Hardcopy

    @Max: mijn mening is niet de waarheid hè. 😉

    Zoals ik al zei is het bij deze commercial waarschijnlijk ‘love it or hate it’. Ik snap dat je vrouw erom kan lachen. Maar waar ik vooral benieuwd naar ben: wordt de auto goed onder de aandacht gebracht volgens haar?


    18 maart 2015 om 14:53
    Max

    Het feit dat ze lacht is een stille hint voor me. Zeker als ze vervolgens zegt ” geinig auto” 😉


    18 maart 2015 om 15:08
    Hardcopy

    Ah, ik voel een bezoek aan de Fiat-dealer aankomen! 😉


    18 maart 2015 om 15:09
    Laura

    Zie de laatste tijd weinig leuke commercials. Heb hier hard om gelachen. Een mooie Italiaanse storyline wat mij betreft. Ik kan de humor wel waarderen.

    Fijne avond,

    een 500-rijder


    19 maart 2015 om 20:36
    Rick

    Sorry maar ik vind het echt belachelijk waar deze discussie overgaat. Je moet gewoon naar de grap in de reclame kijken en niet zo ver in gaan op een viagra pil en dat die maar tijdelijk werkt bla bla bla. Volgens mij snap je dan uberhaupt een grap in een reclame nooit als je er zo serieus op in gaat. Compleet zinloos en vergezocht oordeel.


    25 september 2015 om 13:48

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!