ReclameReview: FlixBus

5 februari 2020, 10:00

‘FlixBus presenteert “The world is changing”-videocampagne die in negen talen in première gaat, zowel online als op tv’, aldus de busmaatschappij over haar nieuwe commercial. Ah, negen talen, dus ook in het Nederlands? Helaas, we zijn een te klein taalgebied en kunnen te goed met Engels uit de voeten. Goed: laat maar zien dan, die campagne!

Credits

Projectleider: Theresa Mayer, FlixBus

Creatieve concepten: NEVEREST GmbH & Co. KG

Productie concept & regie: Marta Trela & Henning Himmelreich, Baden-Württemberg Film Academy / LKYfilms

Productie: Marvin Marte, Baden-Württemberg Film Academy / LKYfilms

Camera: Julian Holzwarth, Baden-Württemberg Film Academy / LKYfilms

Editing: Marta trela, Baden-Württemberg Film Academy / LKYfilms

VFX: Henning Himmelreich, Baden-Württemberg Film Academy / LKYfilms

Doelstelling

Meer mensen laten reizen met FlixBus, omdat dit duurzaam is.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Het is jammer dat mensen elkaar niet kunnen zien of mooie plekken niet meer kunnen bezoeken omdat de wereld verandert. FlixBus probeert duurzame mobiliteit juist voor iedereen toegankelijk te maken en iedereen de mogelijkheid te geven om klimaatvriendelijk te kunnen reizen. Wij hopen dat door deze campagne meer mensen gaan genieten van mooie plekken of mensen die eropuit gaan onze groene bussen zullen overwegen bij het plannen van een trip”, vertelt Jesper Vis, managing director Benelux.

Oordeel

Nog één ding uit het persbericht: “De video laat zien hoe snel onze wereld verandert, en daarmee de manier waarop we reizen. Van in de rij staan om een ticket te kopen naar een 100% digitale reiservaring; van het vervuilen van de planeet naar CO2-neutraal reizen; van krap en verveeld naar veel beenruimte en gratis entertainment aan boord.” Dat is wel érg veel om in een enkele commercial te willen communiceren. En dan was dit nog niet eens alles. Het is gewoon veel te veel, wat FlixBus wil vertellen.

Het campagneconcept is overigens simpel: ‘Van, naar’ en dan steeds met FlixBus als held. Leuk dat je allemaal locaties in de VS te zien krijgt, maar voor ons als Europeanen werkt dat eerder vervreemdend dan uitnodigend. We gaan toch immers niet met de bus de oceaan over?

Je merkt: er zijn veel zaken waar je kritisch over kunt zijn als je deze campagne ziet.

O ja, overal waar deze bussen rijden, poppen trouwens bomen uit de grond, zien we in de commercial. Grappig, want zo duurzaam is het reizen met FlixBus nu ook weer niet. Oké, je kunt CO2-compensatie aanvinken (niet standaard dus), maar met die groene huisstijl zou je toch eerder verwachten dat de bussen op elektriciteit of waterstof rijden. Nope.

Echt, ik wil graag bijdragen aan duurzame initiatieven. Maar met deze warrige campagne trek je mij niet over de streep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!