ReclameReview: Fritsie van de Staatsloterij
Na Frekkel (2018), Freddie (2019) en Frummel (2020) is er nu de eindejaarscommercial van de Staatsloterij voor 2021 en nu speelt Fritsie de hoofdrol. Gaat deze commercial ook de Gouden Loeki winnen?
Credits
Bureau: TBWANeboko
Regie: Martin Werner, Czar
Postproductie: BaconX
Mediabureau: Mindshare.Greenhouse
Social Media: Socioboko
Online doorvertaling: Men in Green
Shopper Marketing: Brompton Road
PR: NewsLab
Verantwoordelijk bij Staatsloterij: Arno de Jong, Michael Kastelijns, Femke Vermeulen, Paul Braat
Doelstelling
De doelgroep herinneren aan de Oudejaarstrekking.
Uitwerking
De afgelopen jaren heeft de Staatsloterij een nieuwe traditie in het leven geroepen: emotionele commercials voor de Oudejaarstrekking met een dier in de hoofdrol. Dit jaar hebben ze zelfs gekozen voor een nepdier: Fritsie, de houten koekoek in de klok. In het sprookje van 1 minuut en 45 seconden komen allerlei emoties voorbij en is het staatslot onderdeel van het verhaal.
Oordeel
Het grote voordeel voor de Staatsloterij is dat er niets uitgelegd hoeft te worden over het product dat ze willen verkopen. De doelgroep weet al lang dat er tijdens de Oudejaarstrekking een extra hoge hoofdprijs is. De commercial hiervoor is dan ook een reminder en meer niet. Dat geeft alle ruimte om er meer van te maken dan een simpele actiematige verkoopcommercial. Die ruimte wordt al jaren gepakt en dit jaar is het weer een gedenkwaardig verhaal geworden.
Ik vond de commercial een vrij hoog Pixar-gehalte hebben. Het gaat immers over de vriendschap tussen een mens en een houten koekoek. Het viel me op bij mezelf dat ik totaal geen moeite had om mee te gaan in dit verhaal, dus blijkbaar ben ik al geconditioneerd dat ik dit gewoon kan accepteren als verhaal. Want om dat verhaal gaat het. Het mooiste vind ik de oprechte bezorgdheid voor Fritsie, die vervlochten zit door de hele commercial. Die emotie vloeit moeiteloos over in de vreugde en de wens om het Oudejaarslot te delen (weg te geven).
Het is weer een typische commercial geworden die je geboeid volgt als je hem voor het eerst ziet. Daarna wil je hem toch weer zien als hij voorbij komt, als een favoriete feelgoodfilm waar je steeds weer door aangetrokken wordt. Dat is het knappe aan deze commercial. Het karakter Fritsie, het acteerwerk, de muziek (het nummer Open Hearts van de Britse zangeres Birdy en de Nederlandse band Haevn) en de verhaallijn: alles is perfect op elkaar afgestemd.