ReclameReview: Gamma
De pay-off ‘Dat zeg ik’ is terug! Gamma mag dan wel een nieuw reclamebureau hebben, maar de kracht van hun oude uitsmijter wordt nog steeds gewaardeerd, na enkele jaren van afwezigheid.
Credits
Bureau: Joe Public Take-Away Advertising
Creatie: Bart Oostindie en Antoine Houtsma
Strategie: Jeroen van Eck
Account: Jolies van Rijn
Producer: Denise Willigers, Merel Groenenboom
Productiemaatschappij: Holy Fools
Regisseur: Mattias Schut
Editor: Teun Rietveld
Muziek: FC Walvisch
Verantwoordelijk bij Gamma: Alex Phaff, Helma van Remmerden
De doelstelling
Communiceren dat je bij Gamma moet zijn voor al je klusspullen.
De uitwerking
De ik-persoon staat centraal in deze nieuwe campagne, waarbij de oude pay-off ‘Dat zeg ik’ weer wordt ingezet. Gamma inspireert en faciliteert iedere klusser, zoals te zien is in de commercial. Wat de klus ook is, want de uitkomst is verrassend.
Het oordeel
Ik vind het geweldig dat ‘Dat zeg ik’ weer terug is in de commercials van Gamma. Je hoeft deze drie woordjes maar te noemen en vrijwel iedereen denkt er meteen ‘Gamma’ achter. Zo’n sterke pay-off is de moeite van het gebruiken meer dan waard.
Eerlijk is eerlijk: ik moet wel wennen aan de nieuwe manier waarop ‘Dat zeg ik’ wordt gebruikt. Als copywriter vind ik de varianten ‘dat combineer ik’, ‘dat zocht ik’, ‘dat ontdek ik’, ‘dat wil ik’ en ‘dat bewonder ik’ mooi, maar ze zijn zo anders dan de context waarin ‘dat zeg ik’ voorheen gebruikt werd. Het legendarische duo Sjaak en Freek speelde de hoofdrol in talloze commercials waarin ‘Dat zeg ik. Gamma.’ steeds de conclusie was. In deze nieuwe commercial heb ik dat gevoel niet. Bovendien zegt de hoofdpersoon niet daadwerkelijk ‘Gamma’, zoals Sjaak altijd wel deed.
Wat ik dan wel weer mooi vind is de verrassing aan het eind. Je denkt dat de klusser aan de slag gaat met zijn huis, maar ondertussen is de verf bedoeld als aanmoediging voor zijn fietsende vader. Emotie en humor worden zo gecombineerd. Daardoor stijgt een commercial die eigenlijk vrij neutraal was ineens flink op de emotiemeter.
Er zal vast nog wel wat getweakt worden aan de nieuwe campagne, totdat de ideale combinatie van oude en nieuwe stijl gevonden is.
Als de doelstelling echt is Communiceren dat je bij Gamma moet zijn voor al je klusspullen. Vind ik het niet sterk. Het lijkt me dat de doelstelling is gericht op de verkoop van verf?
Dit is de eerste commercial uit een serie van drie. Deze gaat over verf, maar die andere twee vast over andere klusartikelen. Vandaar dat ik de doelstelling wat algemener verwoord heb. Het is dus mijn interpretatie, niet die van Gamma.
Uiteraard is verkoop vrijwel altijd de doelstelling van commercials. Maar zoals dat gaat bij winkels met een groot assortiment: mensen komen binnen voor een bepaald product, maar nemen uiteindelijk vaak ook andere producten mee. Daarom denk ik dat deze campagne vooral erop gericht is om mensen naar Gamma te krijgen. Wat ze daar vervolgens kopen, zal afhankelijk zijn van de aanbiedingen, hun specifieke klus en hoe overtuigend het POS-materiaal is.
De reclames met het legendarische duo Sjaak en Willem waren toch wel heel heel leuk en spraken ook heel erg aan bij het Nederlandse publiek.
De nieuwe reclame is ook leuk , echter het oude welbekende duo zou eigenlijk opnieuw in de reclame moeten, op de oude locatie, maar nu een aantal jaren later.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!