ReclameReview: Gillette leert van spraakmakende commercial
Weet je nog, die storm van reacties na die commercial van Gillette in januari? De marktleider op het gebied van scheermesjes heeft daarvan geleerd en komt nu met een nieuwe commercial. Die overigens ook nog tot genoeg gespreksstof zal leiden.
Credits
Agency: Grey Canada
Global Creative Chairman: Per Pedersen
Worldwide Creative Officer: John Patroulis
Chief Creative Officers: Patrick Scissons, Emiliano Gonzalez De Pietri, Helen Pak
Deputy Chief Creative Officer: Jeff Stamp
Executive Chief Creative Officer: James Ansley
Copywriter: Graeme Campbell
Art Director: Logan Gabel
Producer: Sam Benson
EVP, Account Director: Brian Weston
SVP, Account Director: Elizabeth Gilchrist
VP, Account Director: Darlene Remlinger
Account Executive: Kate Beaman
Production Company: Skin & Bones Film Company
Director: Angie Bird
Director of Photography: Jackson Parrell
Executive Producer: Liane Thomas
Line Producer: Michelle Woodward
Editorial Company: Rooster Post Production
Editor: Izzy Erlich
Assistant Editor: Taylor McWade
Executive Producer: Melissa Kahn
Colourist: Andrew Exworth, The Vanity
Post Production: Fort York
Executive Producer: Sam McLaren
Flame Artist: Paul Binney
Colorist: Conor Fisher, Alter Ego
Sound Design: Cylinder Sound & Film
Sound Engineer: Cylinder Sound & Film
Executive Producer: Brad Nelson
Music Company: Asche and Spencer
Doelstelling
Gillette neerzetten als het scheermerk dat geeft om iedereen.
Uitwerking
Samson Brown, een transgender man uit Canada, scheert zich in deze commercial voor het eerst, terwijl zijn vader tips geeft. Als kijker zijn we getuige van dit bijzondere moment.
In het persbericht zegt Brown: “My dad’s encouragement came from a place of love and gave me the confidence to express my true authentic self.” Gillette’s brand director Pankaj Bhalla vult aan: “Gillette supports everyone in their journey to looking, feeling and acting their best every day. That includes our own journey as a brand committed to using our platform to showcase real, diverse and inclusive stories of men working toward their ‘best’ selves.”
Oordeel
Eigenlijk had dit de eerste ‘controversiële’ commercial moeten zijn van Gillette, vind ik. Hiermee vallen ze namelijk hun bestaande doelgroep niet rechtreeks aan, wat bij de vorige commercial wel gold, voor een deel van de doelgroep. Met de nieuwe commercial kun je het eigenlijk niet oneens zijn. Het gaat over een vader/zoon-moment, maar dan net even anders.
“Deze commercial is moedig én nodig”
Toch is het wederom een statement van Gillette: ‘Wij zijn er voor iedereen.’ En de vele hatelijke reacties onder de YouTube-video laten zien dat ze hiermee als merk wederom hun nek uitsteken. Zoals deze: “A transgender black man, they are going all out boys.” en “Low key glorifying a mental illness.” Kortom, de commercial is moedig én is nodig.
De uitvoering van de commercial is gewoon heel goed. Het scheren zelf is niet bijzonder, net zoals dat voor al die miljoenen anderen het geval is, maar de warme relatie tussen vader en zoon wordt heel goed weergegeven. Dat is de emotie die Gillette heel goed omarmt en op lange termijn is dat het gevoel dat moet blijven hangen bij de doelgroep.