ReclameReview: Gillette leert van spraakmakende commercial

5 juni 2019, 13:00

Weet je nog, die storm van reacties na die commercial van Gillette in januari? De marktleider op het gebied van scheermesjes heeft daarvan geleerd en komt nu met een nieuwe commercial. Die overigens ook nog tot genoeg gespreksstof zal leiden.

Credits

Agency: Grey Canada

Global Creative Chairman: Per Pedersen

Worldwide Creative Officer: John Patroulis

Chief Creative Officers: Patrick Scissons, Emiliano Gonzalez De Pietri, Helen Pak

Deputy Chief Creative Officer: Jeff Stamp

Executive Chief Creative Officer: James Ansley

Copywriter: Graeme Campbell

Art Director: Logan Gabel

Producer: Sam Benson

EVP, Account Director: Brian Weston

SVP, Account Director: Elizabeth Gilchrist

VP, Account Director: Darlene Remlinger

Account Executive: Kate Beaman

Production Company: Skin & Bones Film Company

Director: Angie Bird

Director of Photography: Jackson Parrell

Executive Producer: Liane Thomas

Line Producer: Michelle Woodward

Editorial Company: Rooster Post Production

Editor: Izzy Erlich

Assistant Editor: Taylor McWade

Executive Producer: Melissa Kahn

Colourist: Andrew Exworth, The Vanity

Post Production: Fort York

Executive Producer: Sam McLaren

Flame Artist: Paul Binney

Colorist: Conor Fisher, Alter Ego

Sound Design: Cylinder Sound & Film

Sound Engineer: Cylinder Sound & Film

Executive Producer: Brad Nelson

Music Company: Asche and Spencer

Doelstelling

Gillette neerzetten als het scheermerk dat geeft om iedereen.

Uitwerking

Samson Brown, een transgender man uit Canada, scheert zich in deze commercial voor het eerst, terwijl zijn vader tips geeft. Als kijker zijn we getuige van dit bijzondere moment.

In het persbericht zegt Brown: “My dad’s encouragement came from a place of love and gave me the confidence to express my true authentic self.” Gillette’s brand director Pankaj Bhalla vult aan: “Gillette supports everyone in their journey to looking, feeling and acting their best every day. That includes our own journey as a brand committed to using our platform to showcase real, diverse and inclusive stories of men working toward their ‘best’ selves.”

Oordeel

Eigenlijk had dit de eerste ‘controversiële’ commercial moeten zijn van Gillette, vind ik. Hiermee vallen ze namelijk hun bestaande doelgroep niet rechtreeks aan, wat bij de vorige commercial wel gold, voor een deel van de doelgroep. Met de nieuwe commercial kun je het eigenlijk niet oneens zijn. Het gaat over een vader/zoon-moment, maar dan net even anders.

“Deze commercial is moedig én nodig”

Toch is het wederom een statement van Gillette: ‘Wij zijn er voor iedereen.’ En de vele hatelijke reacties onder de YouTube-video laten zien dat ze hiermee als merk wederom hun nek uitsteken. Zoals deze: “A transgender black man, they are going all out boys.” en “Low key glorifying a mental illness.” Kortom, de commercial is moedig én is nodig.

De uitvoering van de commercial is gewoon heel goed. Het scheren zelf is niet bijzonder, net zoals dat voor al die miljoenen anderen het geval is, maar de warme relatie tussen vader en zoon wordt heel goed weergegeven. Dat is de emotie die Gillette heel goed omarmt en op lange termijn is dat het gevoel dat moet blijven hangen bij de doelgroep.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!