ReclameReview: de nieuwe pay-off van Grolsch
Jawel, weer een nieuwe pay-off voor Grolsch. De nieuwe campagne draait om het karakter van het bekende biermerk: vandaar, ‘Proef karakter’.
Credits
Bureau: Fitzroy
Regie: Johan Kramer
Productie: Halal
Muziek: Maurizio Pinna
Verteller/voice-over: James Worthy
De doelstelling
De likeability van Grolsch verhogen onder de doelgroep.
De uitwerking
In een hippe commercial die helemaal bij de hedendaagse tijd past, wordt de link gelegd naar het karakter van het biermerk dat al sinds 1615 bestaat.
Het oordeel
Allereerst: het is zó ontzettend moeilijk om een nieuwe campagne te bedenken voor een merk als Grolsch, terwijl je toch de hele doelgroep tevreden houdt. Dit kan ik uit eigen ervaring zeggen, want ik heb in de loop der jaren wel eens voor Grolsch gewerkt. En dat ging nog niet eens om het grote plaatje, zoals in dit geval. Ik kan me er dus iets bij voorstellen.
Kijken we puur inhoudelijk, dan is er weinig mis met de nieuwe campagne. Alles wat er in de commercial wordt gezegd, is waar en doet ertoe (met uitzondering van die hobby dan). Ook de term karakter is echt iets voor Grolsch. Mooi woord ook om de verbinding mee te zoeken tussen het biermerk en de doelgroep.
“Het is zó ontzettend moeilijk om een nieuwe campagne te bedenken voor een merk als Grolsch”
Kijken we naar de richting die Grolsch hiermee kiest, dan komen we op het punt waar de discussie over gevoerd gaat worden. De oudere doelgroep houdt misschien nog vast aan ‘Vakmanschap is meesterschap’ en ziet nu wéér een nieuwe pay-off voorbij komen. En dan die hippe montage erbij. Het enige dat voor hen van toepassing is, is dat zij dat karakter van Grolsch kunnen proeven in het bier. Daar kan ik dan weer niet over meepraten, maar ik geloof ze als ze het zeggen.
Voor de jongere doelgroep zal dit eerder een commercial zijn waar zij zich mee kunnen identificeren. Op zich ook een logische keuze van Grolsch, want de oudere doelgroep gaat heus niet zomaar ineens ander bier drinken door een nieuwe commercial. Maar misschien werkt dat wel zo voor de mensen die nog niet verknocht zijn aan één bepaald biermerk. Zij zien met deze commercial dat Grolsch van precies dezelfde dingen houdt als zij. Prima toch?