ReclameReview: Hieper de Pieper

7 oktober 2015, 11:00

Jullie kennen vast de commercial ‘Power to the Pieper!‘ nog wel, waarin afgerekend werd met hipstersuperfoods door de Nederlandse Aardappel Organisatie (NAO). Deze campagne heeft nu een vervolg gekregen.

Credits

Creatie: Food Cabinet, Boomerang Create, Boomerang Motion

De doelstelling

De aardappel weer op de kaart zetten in deze tijden van hip en duurzaam voedsel.

De uitwerking

Voedsel moet tegenwoordig vooral hip en verantwoord zijn. Want gezond eten is lekker. Maar waarom zo moeilijk doen met al die superfoods? Aardappels zijn al honderden jaren superfoodzaam! En daar hoef je echt niet zo hysterisch om te doen…

Het oordeel

De lijn tussen grappige satire en geforceerd grappig is dun. De vorige commercial ‘Power to the Pieper’ vond ik precies goed qua stereotypen. Vooral de tegenstelling met de nuchtere aardappel was erg goed doorgevoerd. In mijn optiek gaat dat mis in de nieuwe commercial.

Eigenlijk alles waar in de eerste commercial foodhipsters van beschuldigd werden, wordt nu geprojecteerd op aardappels. Dat is dus precies de associatie die je niet wilt maken. En ja, ik weet wel dat er aan het eind juist een doe-normaal-moment is als grap, maar voor mij is het dan al te laat. Ik heb dan al te veel geforceerde grappen gezien.

Voor de duidelijkheid: ik ben gek op aardappels, dus mijn gedrag pas ik nu echt niet zomaar aan na het zien van deze commercial. Ik ben alleen bang dat de NAO graag precies hetzelfde trucje als met hun eerste viral video nog een keer wilde herhalen. Maar zo werkt het dus niet. Het resultaat is nu een slap aftreksel van het eerdere succes, omdat er geen duidelijke ‘wij versus zij’ meer is.

Overigens geven anderen aan dat ze deze nieuwe versie ook nog steeds grappig vinden, dus het zal wel aan mij liggen… 😉

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!