ReclameReview: Honda Civic (Bassie & Adriaan)

13 juni 2012, 14:06

Honda heeft een nieuwe Civic uit en wil dat er veel aandacht voor komt via social media (Facebook en Youtube) en dat er veel proefritten gemaakt gaan worden. In de nieuwe online campagne “Some things can't be shared” draait het om overtuigingskracht en filmkunsten. Vloggers, filmmakers en iedereen met een camera wordt uitgenodigd om op een originele manier een vriend of vriendin te overtuigen om een proefrit te maken in de nieuwe Honda Civic en dit filmpje te uploaden naar YouTube of Facebook. De twee vrienden met de leukste inzending winnen allebei een nieuwe Honda Civic. Een mooie gelegenheid voor Hondafans Bassie en Adriaan om ook een poging te wagen.

Credits:

Concept & Productie: LiquidThread & Eye2i Design

Media: Starcom

De doelstelling:

Communiceren dat je twee Honda Civics kunt winnen als je op een originele wijze een vriend of vriendin overtuigt om een proefrit in de nieuwe Honda Civic te maken en dit filmpje uploadt naar Youtube of Facebook .

De uitwerking:

Honda maakt gebruik van de allerbeste vrienden Bassie en Adriaan. Bassie wil Adriaan overtuigen tot het maken van een proefrit en doet dat op zijn geheel eigen en niet al te slimme wijze. Uiteindelijk maakt Bassie in de showroom van Honda een filmpje en winnen ze daarmee een Honda Civic.

Het oordeel:

De actie van Honda is op zich een leuk idee: maak een filmpje waarin te zien is hoe je een vriend of vriendin aanspoort om een proefrit te maken in een Honda Civic en deel dit via Facebook of Youtube. Maar tegelijkertijd geeft de lengte van deze zin al aan dat je wel heel veel informatie moet uitleggen als Honda zijnde. En dat is nu precies waar de (clowns)schoen wringt. Bovendien heet de actie 'Some things can’t be shared'. Eh, was het nou niet juist de bedoeling om je filmpje te delen?

Het filmpje vind ik verder vrij lang. Het bevat ook veel informatie. Misschien dat het bewust op een Bassie-en-Adriaanmanier is gedaan met simpele dialogen en een slecht acterende autoverkoper, maar naar mijn mening zit het vooral in de hoeveelheid informatie die uitgelegd moet worden. Had dat niet korter gekund? En overigens weet je na één keer kijken nu eigenlijk wel wat je moet doen en wat de bedoeling is? Er is ook geen duidelijke call-to-action aan het eind van het filmpje. Alleen een stilstaand beeld, met wel weer heel veel informatie erop. Wat mij betreft had daar gewoon alleen een duidelijke url moeten staan.

Overigens is de keuze voor Bassie en Adriaan natuurlijk wel prima. Die rijden al jarenlang rond in hun oude Honda Prelude. Daarnaast zijn het de beste (kinder)vrienden dus wat dat betreft klopt het wel.

Wat overigens ook nog wel vreemd is: aan het eind van het filmpje zegt Adriaan dat ze de Honda Civic hebben gewonnen. Maar waar is dan die tweede Honda Civic voor Bassie? En als die clown en die acrobaat de twee Honda Civics al hebben gewonnen, waarom zouden mensen dan nog meedoen aan de actie?

Kortom: deze campagne levert nog wel de nodige vragen op.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Frank Goren

    De logische link met de Prelude rijdende Bassie en Adriaan is hier dan ook de enige reden om dit duo er met de haren bij te slepen. Terugvallen op Bassie en Adriaan vind ik toch echt creatieve armoede.

    Ze zijn al vaker gebruikt…en beter.


    7 september 2012 om 10:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!