ReclameReview: Hornbach

11 september 2014, 14:00

Deze commercial van Hornbach heb je vast al voorbij zien komen via social media. Zo niet: klik even op play. Een vader die zijn gothicdochter begrijpt past precies in het nieuwe campagnethema ‘Laat je project voor je spreken’.

Credits

Bureau: HEIMAT

Productie: Trigger Happy Productions GmbH

Regisseur: Pep Bosch

Camera: Paco Femenia

Montage: Marc Soria de Torre

De doelstelling

De naamsbekendheid van Hornbach verhogen en de doelgroep inspireren.

De uitwerking

In deze commercial zien we een gothicmeisje dat zich nergens thuisvoelt omdat niemand haar begrijpt, denkt ze. Maar als ze thuiskomt, blijkt dat haar vader haar wel begrijpt. En daar hoeft hij geen woord voor te spreken.

Het oordeel

Ik dacht meteen ’typisch Hornbach’ toen ik deze commercial zag. De bouwmarkt heeft inmiddels echt een eigen herkenbare stijl ontwikkeld. Qua branding zit het dus wel goed bij Hornbach, ook met deze commercial.

Het mooie aan de lijn die in de loop der jaren is neergezet, is dat het lekker anders dan anders is. Sommige uitingen zijn tegen het bizarre aan, maar er spreekt ook een wij-gevoel uit. De Braziliaanse metalband Sepultura schreef 20 jaar geleden een nummer met een titel die hier heel toepasselijk is: “We who are not as others“.

Maar in deze specifieke commercial gaat Hornbach nog een stapje verder. De emotionele ondertoon raakt een snaar. Het meisje dat zich graag stoer en ‘anders’ voordoet is zo ontzettend blij dat haar vader dit voor haar doet, ook al uit ze dit slechts met een minimaal glimlachje. Dat haar vader haar accepteert zoals ze is en het hem geen zak interesseert wat de buurt denkt nu hun hele huis gothic is.

En dan past het ook nog eens perfect bij het nieuwe campagnethema ‘Laat je project voor je spreken’ (Hier is de korte versie met de Nederlandse slogan te zien). Er wordt helemaal niks gezegd, maar er wordt toch heel veel duidelijk. Hornbach roept als het ware de doelgroep op om zich te uiten via hun klusprojecten. Dingen waarvan anderen misschien niets zullen snappen. En dat vind ik mooi.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

4 Reacties

    A Keizer

    Qua branding moet ik je gelijk geven, ze zijn uniek. Maar het wij gevoel deel ik niet met je. Wat me altijd opvalt aan hun reclame is dat ik er mijzelf niet mee kan identificeren, door de extreme en de “Amerikaans” overkomende setting. Dit zal onderdeel zijn van hun branding maar zet mij nu niet aan tot een aankoop. Zo komen andere bouwmarkten veel dichterbij. Het lijkt me dat ze in dit opzicht de plank misslaan. Ik kan me natuurlijk vergissen. Misschien ben ik wel niet de juiste potentiele klant en hoor ik bij de doelgroep voor de concurent. In dat geval is het een effectieve manier van doelgroep filteren.


    12 september 2014 om 08:08
    Hardcopy

    Ik denk dat je het goed verwoordt. Het lijkt me inderdaad een manier om de doelgroep te selecteren die bij Hornbach past. In mijn geval geldt dat ik me wel identificeer met de campagnes, maar ik ben dan weer geen klusser, dus ook ik behoor niet echt tot de doelgroep.


    12 september 2014 om 10:53
    Jeremy

    Deze reclame gaf me echt een ‘oh? moment’. Het geeft mij het gevoel dat ik naar een amerikaanse SIRE commercial kijk. Dan blijkt het ineens van Hornbach te zijn. Ik vind het bruggetje iets te vergezocht. Daar komt bij dat die hele typisch Amerikaanse setting ook niet erg aansprekend lijkt voor de gemiddelde Vinex bewoner. Ik ben er dus niet zo kapot van…


    15 september 2014 om 09:43
    pipo

    Bij elke reclame van Hornbach denk ik weer….”de bedenker hiervan verkeert in psychische problemen”. Vergeet niet….Er is hulp!


    5 december 2014 om 07:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!