ReclameReview: katoenen menstruatieproducten van Sanature

17 februari 2021, 10:00

Maandverbandcommercials kennen we allemaal wel, toch? Nou, niet deze van Sanature. Die zijn behoorlijk anders, net als het materiaal waarvan de producten gemaakt zijn.

Credits

Bureau: L.O.V.E.

Production company: Vigics

Producer: Dwight Groot, Sophie Victorine

Creatie: Patrick van Haperen (CD), Donnya Zidan

Regisseur: Donnya Zidan

D.O.P.: Jasper De Kloet

Editing: Demi Wesselo

Grading: Wietse van Bezooijen

Composer: Beau D. Schaepman

Sound Design: Robin Overeem | Six Feet High

Motion design: David Velt

Art & styling: Jazzmin Nilsson

Fotografie: Ruby Cruden

Verantwoordelijk bij Sanature: Marly Kramer

Doelstelling

Meer vrouwen bewust laten kiezen voor natuurlijk katoenen menstruatieproducten en zelf de voordelen ervan laten ervaren.

Uitwerking

Marly Kramer, Brand manager Sanature zegt in het persbericht: “Helaas horen we nog te vaak van vrouwen om ons heen dat ze het normaal vinden dat ze tijdens hun menstruatie last hebben van huidirritatie, part of the deal… maar wij weten wel beter! Met deze campagne willen we alle vrouwen uitnodigen eens goed naar hun intieme huid te luisteren door écht te voelen. Zo hopen we dat meer vrouwen bewust zullen kiezen voor natuurlijk katoenen producten en zelf de voordelen ervan gaan ervaren.”

Merk, bureau en productiemaatschappij willen met deze campagne verder gaan dan “de meeste hygiënemerken durven”. Patrick van Haperen, Creative Director L.O.V.E.: “Met als resultaat een esthetische en uitgesproken campagne waarbij sensitiviteit en kwetsbaarheid gezien worden als kracht.”

Oordeel

Goed dat Sanature in deze campagne naar buiten treedt met hun alternatieven voor de standaard menstruatieproducten van de grote corporates. Dat er behoefte aan is, is al bewezen en hoe meer aandacht voor de voordelen, hoe groter die behoefte zal worden. Dat lijkt de gedachte achter deze reeks korte commercials. Ze doen me meer denken aan een bewustwordingscampagne dan aan een keiharde salescampagne. Ook dat past goed bij het alternatieve karakter van de producten. Maar als ik eens goed kijk en luister, kom ik nog wel wat zaken tegen waar ik mijn vraagtekens bij zet.

De commercial met het katoen in bad vind ik een mooie metafoor. Alleen zie en hoor je op het einde over katoenen maandverband, terwijl je ook tampons ziet liggen. Dan communiceren ze toch beter in die commercial waarin de ene vrouw de andere een pakje katoenen maandverband geeft. In de laatste commercial zegt de voice-over ‘Je intieme huid voelt beter als het kan ademen’. Terwijl ‘huid’ geen onzijdig woord is, dus het moet zijn ‘als hij kan ademen’. Misschien wilden de makers geen mannelijk woord in de vrouwelijke commercials, maar daardoor maken ze wel een taalfout.

Misschien wilden ze geen mannelijk woord in de vrouwelijke commercials, maar daardoor maken ze wel een taalfout

De sfeer die wordt neergezet, vind ik erg goed en ik denk dan ook dat de campagne nuttig zal zijn voor de naamsbekendheid van Sanature en het onder de aandacht brengen van de complete productgroep van natuurlijke menstruatieproducten. Het lijkt me een prima introductiecampagne. Nu in het vervolg alleen nog wat scherper zijn op de details. Al realiseer ik me uiteraard dat alleen mensen met beroepsdeformatie, zoals ik, zich daar druk om maken.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!