ReclameReview: Klene

20 augustus 2014, 12:00

De nieuwe commercial betekent het einde van Johannes Coenradus Klene als boegbeeld van het befaamde dropmerk. Gelukkig blijft het bedrijf nog wel in de familie en worden er nog steeds nieuwe producten bedacht.

Credits

Bureau: Selmore

Creatieve directie: Jakko Achterberg en Niels Westra

Copywriter: Niels Westra

Art director: Jakko Achterberg

RTV producer: Hanneke Kampschreur

Account: Mira Weijs en Anja Froeling

Strategie: Gijs de Bruijn

Verantwoordelijk bij de klant: Luuk Olde Hengel

Productiemaatschappij: Comrad

Regisseur: Jelmar Hufen

Producer: Emelie van Wensen en Frank de Kok

D.O.P./Cameraman: Mick van Rossum

Offline studio: Kapsalon

Offline editor: Annelien van Wijnbergen

Online: Crabsalad, Laurens Orij

Grading: Crabsalad, Laurens Orij

Geluidstudio: Sauvage Sound

Geluidstechnicus: Michael Sauvage

Muziek: Rutger Reinders

De doelstelling

Klene Dropmix introduceren.

De uitwerking

In de nieuwe Klene-campagne maken we kennis met de opvolgers van Johannes Coenradus Klene: zijn zonen Han en Koen. Twee totaal verschillende karakters, maar uiteindelijk komen ze er samen altijd uit en zorgen ze voor de perfecte balans tussen authenticiteit en innovatie. Want Klene is niet voor niks ‘origineel sinds 1876’.

Het oordeel

Leuk bedacht: Han en Koen, uiteraard beide genoemd naar hun vader, als opvolgers binnen het dropbedrijf Klene.

Het thema ‘Hoe komen ze drop?’ vind ik ook prima gevonden, zeker omdat letterlijk wordt verteld hoe Han en Koen ‘drop komen’ om een dropmix te lanceren. Beetje humor erbij, maar dan vooral in de aanloop naar het eureka-moment toe en niet zozeer als climax.

Ook al wordt de campagne nu gemaakt door een ander bureau en zijn de zonen van Johannes Coenradus Klene nu de hoofdrolspelers, eigenlijk is er niet veel veranderd aan de manier waarop het verhaal verteld wordt. Al jaren neemt elke commercial van Klene de kijker mee tijdens de ontdekking van een nieuw dropje. Ook nu.

Toegegeven, je kunt zeggen dat de nieuwe generatie anders wordt neergezet dan hun vader, zodat het ‘love it or hate it‘ wordt; de ene zoon overdreven saai/berekenend en de andere zoon overdreven flamboyant/creatief. Hun vader was immers de robuuste eigenheimer waar je eigenlijk geen hekel aan kon hebben. Logisch natuurlijk dat er nu zo’n groot contrast is, want daar draait het hele concept om. Er zullen dus vast en zeker mensen zijn die deze nieuwe commercial niks vinden. Maar Klene blijft wel Klene hiermee en dat vind ik sterk.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

2 Reacties

    Jos

    Klacht niet op het product dat is prima al jaren lang gebruiker en maak veel reclame hiervoor.

    Maar wij hebben wel een klacht ten aanzien van het doosje waarin de WYBERT Original in is verpakt. Valt bij het geringste uit elkaar en de wybertjes over de vloer dat is heel irritant en nog vies ook. Zouden dit heel graag verpakt willen zien in een betere verpakking. Als dat uitgevoerd is zijn wij weer helemaal te vreden.


    21 maart 2015 om 15:13
    Flip

    Iedereen wil leuk zijn en de reclame maar ze zijn het niet. Ze hollen elkaar maar achterna.

    Dit schijnt ook te zijn met: Hoe komen ze drop.


    24 september 2020 om 13:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!