Credits
Bureau: TBWA/Neboko
Creatieven: Matthijs Slot, Ernst Jan van Rossen, Sander Volleman
Productie: Czar
Regisseur: Jonathan Herman
Doelstelling
Meer Staatsloten verkopen, met name voor de Koningsdagtrekking.
Uitwerking
Uit het persbericht: “Oranje tompoucen, het beste plekje op de vrijmarkt en een oranje outfit. We kunnen niet wachten tot het Koningsdag is! In de nieuwe commercial van de Koningsdagtrekking van Staatsloterij is te zien dat alles draait om het vinden van het gelukskatje. Want in het gelukskatje, zit een Koningsdaglot! Het klopt dat de TV commercial niet is opgenomen bij Paleis Huis ten Bosch. Helaas mochten we daar niet filmen.”
Oordeel
De Staatsloterij heeft natuurlijk een naam hoog te houden als het gaat om Koningsdagcommercials. Daarbij is het vrij logisch dat ze hun dierenthema doortrekken naar Koningsdag. In dit geval gaat het wederom om een dier dat erg veel waarde heeft voor de eigenaar. Maar waarom wordt nu juist dit ene katje verkocht op de vrijmarkt, terwijl de rest van de verzameling er nog gewoon staat?
Alleen omdat het oranje is?
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Fritsie-commercial van de afgelopen jaarwisseling, heeft deze commercial een hoog slapstickgehalte. Het muziekje en de stuntelige tocht door stad en land dragen daar zeker aan bij. De clou van het verhaal is dat het katje inclusief lot in koninklijke handen terecht is gekomen. Dat gedeelte vind ik dan net iets minder grappig, met ‘je woont hier trouwens best leuk’. Het nonverbale deel overtuigt me meer dan het verbale deel (en wie had nog meer de d/t-fout gespot in de ondertiteling?).
Al met al doet de commercial zijn werk wel: als kijker word ik eraan herinnerd dat er een speciale Koningsdagtrekking is. De sfeer van de traditionele vrijmarkt komt er goed in terug. Het ademt allemaal Koningsdag en dat is precies de bedoeling. Dat ik hem dan niet zo grappig vind, is van minder belang.