ReclameReview: KPN NosePost-app

18 februari 2015, 14:30

Irritant hè, dat je eerst je handschoenen uit moet doen om een leuke wintersportfoto te maken met je smartphone? KPN heeft daar iets op bedacht: de app NosePost. Inderdaad, daarmee maak je foto’s met je neus!

Credits

Creatie: N=5

De doelstelling

KPN positioneren als de telecommaatschappij die weet wat je nodig hebt.

De uitwerking

Uit onderzoek (bron: Panelwizard) blijkt dat meer dan de helft van Nederland (51,7%) een app waarmee je foto’s kunt maken zonder je handschoenen uit te hoeven doen een handig idee zou vinden. KPN heeft daarom zo’n app gemaakt en in deze commercial zie je hoe handig dat is.

Het oordeel

De vraag ‘Hoe claim ik als telecomprovider een plek in het hoofd van de doelgroep tijdens de wintersport?’ heeft KPN wat mij betreft prima beantwoord. Deze app wil je sowieso proberen, ook al is het alleen maar om grappig te doen door met je neus je smartphone te bedienen. Sterker nog: ik heb hem zelf ook gedownload en ik ga niet eens op wintersport! Dankzij dit concept kwam ik er trouwens achter dat ik andere apps op mijn smartphone ook gewoon met mijn neus kan bedienen. Oké, NosePost is wat dat betreft handiger, want de knoppen zijn groter, maar toch. De app is dus niet onmisbaar, al moet je zonder de app wel meer moeite doen.

De commercial laat lekker dramatisch zien wat er allemaal mis kan gaan met je smartphone in de sneeuw. Een val uit de skilift, frustratie tijdens het fotograferen, bevroren handen… Gelukkig is dat dankzij de helden van KPN nu voorbij. In slechts een paar seconden legt de commercial uit hoe de app werkt en waar je de gratis app kunt downloaden. Qua duidelijke communicatie zit de campagne dus goed in elkaar.

Of KPN er meer abonnementen door gaat verkopen? Dat denk ik niet. Tenminste, niet direct. Dit is duidelijk een actie voor de langere termijn. Doordat je deze app gebruikt, zie je het logo van KPN regelmatig en de merkvoorkeur die je zo ontwikkelt door positieve ervaringen werkt vast en zeker in het voordeel van KPN bij de aankoop van je volgende smartphone en/of abonnement. Dat vind ik ook mooi aan deze campagne. Het is niet opdringerig en er wordt geen kortingsactie of iets dergelijks gecommuniceerd. Het is meer ‘Hoi, wij zijn KPN en we hebben wat leuks voor je. Veel plezier ermee!’.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Stefan Smit

    Gelukkig heb ik handschoenen waarmee ik gewoon mijn telefoon kan bedienen 😉


    18 februari 2015 om 15:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!