ReclameReview: KPN (vakantieliefde)
Wat doe je als je als puber de taal niet spreekt op vakantie? KPN heeft het antwoord: flirten via een vertaalapp.
Credits
Bureau: N=5
Creatie: Thijs Bontje, Daniel te Lindert, Jantine van Dijk
Strategie: Bastiaan Weers
Account: Anouk Zink, Vanessa Smit, Gonny Pullens
RTV Producer: Lotte de Rooij
Productiemaatschappij film: BONKERS
Regisseur: Michael Wong
Producer: Jan Jinek
D.O.P.: Germain McMicking
Editor: Gert van Berckelaer
Geluid: Soundcircus, cris&jef music
Verantwoordelijk bij KPN: Yvette Belt-Beekman, Iris Jansen, Maureen Zijlstra
De doelstelling
De pay-off ‘Voel je vrij’ laden in de vakantieperiode.
De uitwerking
Je ziet hem denken, de Nederlandse jongen die in de auto langs de Kroatische kust rijdt: wat gaat deze vakantie brengen? Zodra hij vanuit de caravan het meisje van zijn dromen langs ziet lopen, weet hij dat het een topvakantie gaat worden. Mede dankzij de vertaalapp op zijn smartphone, want hij spreekt geen woord Kroatisch. Zo helpt zijn mobiele data-abonnement van KPN hem met zijn prille relatie.
Het oordeel
Ja, dit is precies de juiste toon voor KPN, vind ik. Geen acties, geen technische info over smartphones en bundels. Wij kijkers weten wel dat we daarvoor bij KPN terechtkunnen.
In plaats daarvan laat deze commercial zien wat de producten en diensten van KPN mogelijk maken. We vinden het heel normaal tegenwoordig, maar het is natuurlijk nog steeds heel bijzonder dat je zo’n beetje alle talen in je broekzak hebt. Die magie brengt deze commercial heel goed over.
Natuurlijk is een vertaalapp niet perfect, zoals we allemaal wel eens hebben gemerkt. De grappige foute vertalingen maken het verhaal realistischer en leuker om te volgen.
Tot slot zien we de pay-off ‘Voel je vrij’. Hiermee wordt uiteraard in deze context bedoeld dat je ook op vakantie vrij kunt communiceren in andere talen. Maar je zou het ook kunnen interpreteren als de vrijheid die de jongen heeft nu hij weer naar Nederland gaat… Gelukkig helpt de epische filmmuziek ons bij het trekken van de juiste conclusie: de jongen is verliefd!
Hallo David,
Inderdaad customer experience is erg belangrijk voor KPN ook als je naar de reclame van Opa Henk bellen kijkt, niet veel poespas direct to the point.
Groet Theo
Hallo David,
Inderdaad customer experience is erg belangrijk voor KPN ook als je naar de reclame van Opa Henk bellen kijkt, niet veel poespas direct to the point.
Groet Theo
zeer eens met deze review!
maar ik ben eigenlijk opzoek naar de “epische filmmuziek” die in de reclame word gebruikt. het lijkt mij een heel mooi liedje!
heeft iemand enig idee?
bij voorbaat dank!
Ja die muziek is geweldig. Heeft iemand een idee van wie dat is?
BVD
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!