ReclameReview: gaat de knullige video van M line met Kjeld Nuis werken?

6 januari 2021, 10:00

Je houdt je beter aan je goede voornemens als je fit bent. Daarom is goed slapen zo belangrijk, aldus matrassenfabrikant M line. In deze campagne probeert schaatser Kjeld Nuis ons te overtuigen van het belang van goede nachtrust.

Credits

Niet aangeleverd.

Doelstelling

Het belang van slaap bij het behalen van goede voornemens onderstrepen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “M line komt met een nieuwe merkcampagne waarin het belang van slaap voor het behalen van goede voornemens wordt uitgelicht. Er is één voornemen dat deze allemaal overstijgt, namelijk beter slapen. Want met voldoende slaap beschik je over meer wilskracht en ben je minder gevoelig om in je oude patroon terug te vallen. Slaap ligt aan de basis van ieder voornemen, daarom #GaSlapen!”

In de nieuwe M line-campagne roept schaatser Kjeld Nuis mensen op om zich aan te melden op www.mline.nl/gaslapen, om samen met hem de uitdaging aan te gaan hun goede voornemens waar te maken. “Uit de aanmeldingen worden drie deelnemers geselecteerd die een gratis M line matras krijgen, waarna hun voortgang wordt gevolgd op social media aan de hand van een persoonlijk slaapdagboek. Door middel van tips op de social kanalen van M line worden alle deelnemers gemotiveerd het ‘beter slapen’ vol te houden. Dit gebeurt onder andere door tips van bekende sporters en Gerard Rietjens, de bewegingsfysioloog van Team Jumbo-Visma. Uiteindelijk moet uitwijzen of slaap de deelnemers daadwerkelijk verder heeft gebracht in hun voornemens.”

Oordeel

Waarom zou ik mijn goede voornemens vastleggen via de actiepagina op de site van M line? Blijkbaar doen mensen dat omdat ze graag een matras willen winnen. Daarvoor moeten ze dan wel twee maanden lang zichzelf filmen en fotograferen voor social media. Nou doen veel mensen dat toch sowieso al, dus oké: ik begrijp waarom M line de actie zo insteekt. Hier gaan vast en zeker mensen enthousiast op reageren.

Hier gaan vast en zeker mensen enthousiast op reageren

Maar dan de campagnevideo… Het doet zo knullig aan allemaal. Het logo van M line bovenin komt minder goed over dan de logo’s van andere sponsoren op de jas van Kjeld Nuis. Dat ze een bekende sporter gebruiken voor hun campagne is vrij standaard, maar dan krijg je dus ook een standaard video met een sporter die wat campagnezinnen opzegt voor de camera. In de mist. Voor een weiland.

Is er dan niets goed aan de video? Jawel. Kjeld Nuis spreekt je hier persoonlijk aan, dus zijn fans zullen zich ongetwijfeld aangesproken voelen. Door de knulligheid van de video komt het ook authentieker over dan wanneer het een glad geproduceerd filmpje was geweest. En de link tussen goed slapen, fit zijn en M line als afzender klopt ook. Kortom: ik ben benieuwd naar het resultaat van deze campagne.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!