ReclameReview: McDonald’s biedt Spotify-playlist met frietscan
Heb jij dat nu ook altijd, dat je tijdens je bezoek aan McDonald’s niet weet wat je moet luisteren? Ik nooit, maar toch heeft McDonald’s een oplossing voor dit ‘probleem’ bedacht. Een grappige oplossing: scan je frietjes en open de FriesList op Spotify!
Credits
Bureaus: DPZ&T São Paolo & Leo Burnett Colombia
Soundproducer: Lucha Libre
Doelstelling
Extra beleving bieden voor gasten van McDonald’s-vestigingen in Zuid-Amerika.
Uitwerking
Zoals ze het zelf zeggen: “The World Famous Fries become songs on Spotify.”
De placemat op het dienblad bij McDonald’s laat een Spotify-code zien die je kunt scannen met de app. Maar dan moet je wel eerst frietjes van de juiste lengte hebben neergelegd. Af en toe een stukje eraf happen om het te laten passen is natuurlijk toegestaan. In de commercial zien we hoe het principe werkt en hoe je, alleen of met zijn tweeën, kunt genieten van de frietwaardige deuntjes die McDonald’s heeft geselecteerd.
Oordeel
Eerste reactie: leuk bedacht! Iemand (ik neem aan een reclamecreatief) legde de link tussen de streepjes in de Spotify-scancode en de frietjes van McDonald’s. Daarna is het een kwestie van invullen, want dat is in feite al je complete idee. Erg leuk gevonden, vind ik.
“Het is meer een creatievencampagne dan een doelgroepcampagne”
Tweede reactie: waarom zou je dit doen? Als je naar McDonald’s gaat, wil je meestal snel even iets eten en dus niet uitgebreid de tijd nemen om je frietjes op lengte te sorteren om daarna een playlist te openen en uitgebreid alle nummers te luisteren.
Derde reactie: mijn frietjes worden koud als ik ze zo los op de placemat neerleg. Dus nogmaals: waarom zou ik dat doen? Of ik moet ze daarna heel snel opeten, dat kan ook. Anyway, ik vind het idee in theorie een stuk leuker dan in de praktijk. Groot gelijk dat ze het hebben uitgewerkt en er een campagne van hebben gemaakt, maar dit lijkt me meer een creatievencampagne dan een doelgroepcampagne.