Weer een commercial waar de meningen zwaar over verdeeld zijn. Deze week ging een commercial viraal over Mercedes-Benz, maar met de duidelijke toevoeging dat hij niet afkomstig is van dat automerk. Een groep Duitse studenten maakte deze commercial met een jonge Adolf Hitler in de hoofdrol. Aandacht krijgen de makers in ieder geval genoeg, dus ergens doen ze iets goed. Maar is het 'not done' om op deze manier te scoren?
Credits:
Creatie: Jan Mettler, Lydia Lohse, Tobias Haase
De doelstelling:
Een goed cijfer halen en zichzelf op de kaart zetten.
De uitwerking:
Om aan te tonen dat Mercedes gevaren herkent vóór ze gebeuren, zien we hoe de nieuwe auto op magische wijze terug in de tijd getransporteerd wordt en daar eerst remt voor overstekende kinderen, waarna hij niet remt voor een jonge Adolf Hitler. Kennelijk werd het nog komende gevaar al vroeg herkend.
Het oordeel:
Oeh, het gaat over Hitler! Nou, dan weet je wel dat er flink gepolariseerd gaat worden... Maar voordat we ons daaraan branden, laten we eerst eens kijken naar de manier waarop de commercial is gefilmd en gemonteerd. Dat ziet er prima uit, met sfeervolle beelden, een mooie opbouw en passende muziek. Voor dit project halen de studenten dus vast een goed cijfer. Dan de communicatieboodschap. Eigenlijk is daar niets mis mee. Op dat ene puntje na dan: dat er een kind wordt doodgereden en we daar allemaal blij mee moeten zijn. En dat Duitsland en de rest van de wereld weer eens herinnerd wordt aan de gruweldaden van Adolf Hitler. Maar de studenten beelden hier wel letterlijk uit dat Mercedes gevaar herkent en actie onderneemt op basis van die herkenning. Natuurlijk is het een harde commercial. Geen enkele ouder moet er immers aan denken dat zo'n auto kinderen dood gaat rijden omdat ze in de toekomst misschien wel monsters worden. De hele ethische discussie die hierbij komt kijken gaat veel verder dan een enkele commercial. Zouden we echter zonder deze bijkomende emoties naar de commercial kijken, dan klopt hij naar mijn mening gewoon.