ReclameReview: MINI Clubvan

8 mei 2013, 14:00

Opvallen als merk, daar gaat het nog steeds om. En deze campagne van MINI is zeker opvallend, dus dat zit wel goed. De 40 mooiste winkels van Nederland (MINI noemt ze de Fabolous Forty) kregen zomaar een Clubvan in hun eigen huisstijl als startsein voor de wedstrijd 'mooiste winkel van Nederland'. Kijk, daar val je wel mee op.

Credits:

Bureau: FEL concepts

De uitwerking:

Dé reden om te kiezen voor de eerste bestelwagen van MINI, de Clubvan, is de uitstraling die het je bedrijf geeft. Dus dat laten ze zien. In een guerrillacampagne worden de 40 mooiste winkels van Nederland, de Fabulous Forty, verrast met hun eigen tailormade Clubvan voor de deur. Dat is het startsein voor de strijd om de titel 'mooiste winkel van Nederland'. De winnaar gaat er vandoor met een rijdend billboard, eehhh MINI Clubvan. Stemmen kan op mini.nl/40.

Het oordeel:

Heerlijk dat MINI gewoon het lef had om dit te doen. Voor creatieven is het niet zo bijzonder om een dergelijke actie te bedenken (dat is ons vak), maar dat een merk er helemaal in meegaat en durft te investeren in een gewaagde actie waarvan het resultaat niet vooraf schriftelijk in drievoud is bevestigd: applaus! Het mooiste is nog wel dat ze hiermee precies de USP van deze auto uitdragen, namelijk dat het een ideale bedrijfsauto is door zijn opvallende uiterlijk. Een rijdend billboard inderdaad. Het bewijs wordt geleverd bij deze 40 winkels. Leuk natuurlijk dat 3 van hen deze auto kunnen winnen, maar ik verwacht dat de andere 37 echt nog wel met hun accountant gaan overleggen of ze niet alsnog die mooie Clubvan in hun eigen huisstijl kunnen aanschaffen. Ze denken er in ieder geval over na. En dat geldt ook voor andere winkeliers die deze video zien. Prima uitgevoerd dus!

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!