ReclameReview: natuurlijk is elke dag anders volgens Zonnatura

ReclameReview: natuurlijk is elke dag anders volgens Zonnatura
, Hardcopy
@davidbrinks

Zonnatura staat bekend als merk dat natuurlijke producten biedt. Heel veel natuurlijke producten. Daardoor kan 'natuurlijk' elke dag iets anders inhouden, want er zijn meer dan honderd verschillende biologische producten om uit te kiezen. 

Credits

Opdrachtgever: Wessanen
Strategie, Creatie, Projectmanagement, RTV, Design: Fitzroy
Productiemaatschappij: Nosh Food Films
Regisseur: Joris Noordenbos
DOP: Bas Andries
Foodstyling: Oliver Knight
Muziek: Cris and Jef Music

Doelstelling

Laten zien dat de producten van Zonnatura perfect passen binnen een natuurlijke, gezonde en dynamische levensstijl.

Uitwerking

Uit het persbericht: "Zonnatura start met een nieuwe landelijke campagne, genaamd ‘Natuurlijk is elke dag anders’. In de campagne duikt Zonnatura vol in het dynamische, drukke leven van nu. Een leven dat er elke dag anders uitziet en waarbij Zonnatura voor al die uiteenlopende momenten perfecte natuurlijke producten heeft.

"Met de nieuwe campagne speelt Zonnatura in op de trend van natuurlijke, plantaardige en voedzame voeding. Het merk richt zich vooral op bewuste shoppers: energieke, positieve vrouwen die bewust in het leven staan. De campagne draait dan ook om het drukke leven van deze doelgroep. De commercials brengen dit leven herkenbaar in beeld en laten zien dat de producten van Zonnatura perfect passen binnen een natuurlijke, gezonde en dynamische levensstijl. Volgens Martijn Morsink, marketingdirecteur Wessanen, wil het bedrijf met de campagne ook de rijkheid van het productportfolio tonen. 

Oordeel

Veelzijdigheid van het merk staat centraal en dat lijkt me een goede aanpak. Daarmee ontlok je bij de doelgroep de reactie 'Oh, hebben ze dat ook?' en zo breng je het assortiment stukje bij beetje onder de aandacht. Sommige supermarkten hebben nog een heel biologisch schap, waarbij alle producten van Zonnatura bij elkaar staan. Zodra consumenten door één van deze producten getriggerd worden, zien ze dus meteen een uitgebreid assortiment. Dat is mooi meegenomen aan deze campagne.

Dit type campagne moet het natuurlijk wel hebben van de lange adem

De commercial 'Maak je niet druk', met het rustgevende kopje thee voor de videocall (vleugje corona voor de actualiteit), vind ik op één of andere manier veel meer bij Zonnatura passen dan de commercial 'Ontbijt!'. Die laatste had immers ook van een willekeurig ander merk ontbijtgranen kunnen zijn. Aan de andere kant snap ik ook wel dat de makers dit juist zo bedoeld hebben, want dat communiceert de boodschap 'Zonnatura is net zo normaal als al die andere ontbijtgranenmerken, dus niet alleen voor geitenwollensokkengezinnen'. (Ik mag dit zeggen, want ik ben zelf een geitenwollensok.)

Dit type campagne moet het natuurlijk wel hebben van de lange adem, als het gaat om de branding rondom het merk. Maar op productniveau zou het best eens voor kleine oplevingen kunnen zorgen en dat is ook een prima resultaat. Ook al is de uitvoering van de commercials redelijk 'veilig', de gedachte erachter vind ik wel kloppen.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.