ReclameReview: #WelkomteruginNL, wordt de doelgroep hier warm van?

17 juni 2020, 13:00

Bestemmingsmarketeers werken samen om toerisme in eigen land te promoten

De toerisme- en gastvrijheidssector zijn, zoals we allemaal weten, hard getroffen door de coronacrisis. Maar na een moeilijke periode ontvouwen zich langzamerhand weer mogelijkheden voor de sector. De campagne ‘Welkom terug in Nederland’ roept op om op ontdekkingsreis te gaan in Nederland.

Credits

Het samenwerkingsverband van verschillende disciplines bestemmingsmarketeers heeft deze campagne belangenloos opgezet en aangejaagd. Ook de advertentiekosten worden door henzelf betaald om, zoals zij het zelf zeggen, “de Nederlandse toerisme- en recreatieondernemers en gastvrijheidsindustrie een hart onder de riem te steken”.

Doelstelling

Met de campagne en hashtag #WelkomteruginNL in korte tijd een kettingreactie ontketenen en bewustwording creëren voor de toerisme- en recreatiemogelijkheden in Nederland.

Uitwerking

De video is opgenomen op tot de verschillende plekken in Nederland, de focus van de campagne ligt vooral op social bereik. Uit het persbericht: “Het Instagramkanaal @welkomterugin.nl inspireert om op verkenning te gaan in Nederland. Ver weg lijkt misschien spannender, maar het avontuur is ook om de hoek te vinden. Met #WelkomteruginNL kun je dichtbij huis onvermoede locaties verkennen, komen verhalenvertellers op markante plekken aan het woord, staan leuke activiteiten en ontdek je ongekende vakantiemogelijkheden.

“Iedereen is welkom met de hashtag #WelkomteruginNL een bijdrage te leveren en een lievelingsstek of visueel verhaal te delen op de eigen social mediakanalen en daarbij de Instagrampagina @welkomterugin.nl te taggen. Zo zal een waaier aan bekende en onbekende bestemmingen opduiken en inspiratie bieden voor de zomer in Nederland, dragen we allemaal bij aan het herstel van de economie in coronatijden, steunen we ondernemers en ontdekken we hoe veelzijdig en bijzonder Nederland is.”

Oordeel

Mooi initiatief natuurlijk om de Nederlandse toerismesector op deze manier weer in het zadel te helpen na de coronacrisis. Ook goed om te zien dat iedere ondernemer welkom is om bij te dragen aan de campagne via social media, zodat er een breed draagvlak ontstaat voor de campagne. Richting de doelgroep is er gekozen voor de slogan ‘Welkom terug in Nederland’, waarmee duidelijk de pijlen worden gericht op landgenoten die elk jaar naar het buitenland op vakantie gingen. Dat is ook wel logisch, want zij denken nu wel twee keer na of ze deze zomer naar het buitenland gaan of niet.

Waarom kiezen voor de underdogpositie?

Maar dan komen we bij de uitwerking van de commercial. De muziek die doet denken aan het Wilhelmus is natuurlijk heel slim gekozen, want dit appelleert aan onze nationale trots. Maar daarna wordt er twee keer voor de underdogpositie gekozen. Eerst door te zeggen dat ‘de laatste keer op vakantie in Nederland misschien wel met je ouders was’ en daarna door te zeggen ‘ver weg lijkt misschien iets spannender’. Daarmee bevestig je eigenlijk dat de doelgroep liever niet in Nederland op vakantie gaat. Waarna je vervolgens probeert om toch de avontuurlijke vakanties in eigen land te promoten. Dat vind ik nogal zwak overkomen en niet getuigen van geloof in eigen kracht.

Dan het beeld dat gekozen is om vakantie in Nederland te symboliseren. Eigenlijk zien we alleen maar natuur. Heide, strand, rivieren… Allemaal heel mooi, maar dat is in eigen land wel heel wat anders dan een zonvakantie aan de Costa Brava of een camping aan het Gardameer. Ik neem aan dat er bewust gekozen is voor zo’n tegenstelling met als boodschap ‘maar dit is ook mooi!’. Daarbij vraag ik me alleen wel af of de doelgroep die normaal gesproken een typisch on-Nederlandse vakantie kiest hier nu warm van wordt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!