ReclameReview: Nike – Smile (Mo Farah)

16 augustus 2017, 13:00

In deze commercial over de Britse atleet Mo Farah laat Nike zien welke offers er gebracht worden voor de heugelijke momenten die we zien als er medailles worden gewonnen.

Credits

Creatie: Wieden + Kennedy

Regie: Mark Zibert

Productie: Rogue films

De doelstelling

Doorzettingsvermogen koppelen aan het merk Nike en tegelijkertijd een eerbetoon brengen aan Mo Farah.

De uitwerking

De glimlach van een winnaar, die zien we. Maar wat we niet zien, is de jarenlange training die hieraan vooraf is gegaan. Met ijsbaden, superzware zwembadoefeningen en allerlei medische tests. In deze commercial laat Nike zien hoeveel Mo Farah heeft opgeofferd voor zijn medailles. De beelden worden begeleid door een tekst van dichter George the Poet.

Het oordeel

Deze minuut is eigenlijk de puurste uitleg van de pay-off ‘Just do it’. Natuurlijk geldt die slogan ook voor beginnende hardlopers, amateurvoetballers en alle anderen, maar dit is de overtreffende trap. Als je zo ontzettend veel moeite moet doen om je doel te bereiken en je zet toch door, dan ben je een held. Geen wonder dat Nike trots is op Mo Farah en wat hij bereikt heeft.

De combinatie van tekst en beeld is heel mooi uitgevoerd in deze commercial. Beide elementen houden zichzelf ook staande zonder de ander, maar samen maken ze toch net weer wat meer indruk. Ze zorgen voor een verhaal vol emotie. Dat is heel knap gedaan.

Mooi ook hoe je in een minuut een heel verhaal kunt vertellen. Een verhaal waardoor je als kijker voortaan anders kijkt naar topsporters. Doordat je weet wat er achter hun winnende glimlach allemaal aan doorzettingsvermogen schuilt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!