ReclameReview: NLZiet

13 augustus 2014, 09:00

Je hebt vast al wel gehoord over NLZiet, het online videoplatform van de NPO, RTL SBS. Oftewel: tv-programma’s kijken wanneer het jou uitkomt. Daar is nu ook een reclamecampagne voor gelanceerd, die laat zien hoe je tv-sterren in huis haalt.

Credits:

Creatie: Fitzroy

Mediastrategie: Mediaxplain*

Online: Osudio, Fitzroy

De doelstelling:

Communiceren dat je via NLZiet ondemand het beste van de Nederlandse tv kunt bekijken.

De uitwerking:

De uitdrukking ‘in huis halen’ wordt letterlijk uitgebeeld in de campagne voor NLZiet. En niet alleen in huis, maar ook op de camping, in de sportschool en onderweg. Tv-persoonlijkheden van diverse deelnemende omroepen komen zo ondemand beschikbaar.

Het oordeel:

Als het gaat om campagnes waarbij ik mezelf zeker tot de doelgroep reken, is de review op twee niveaus. Enerzijds kijk ik ernaar als geïnteresseerde kijker en anderzijds met een reclame-oog. NLZiet is een dienst die heel duidelijk aansluit bij mijn wensen, dus in dit geval kijk ik weer op twee manieren naar deze commercial.

Snap ik als potentiële klant waar de commercial over gaat? Ja. Er wordt heel duidelijk uitgelegd wat ik ervan mag verwachten. Non-stop tv op al mijn mobiele devices. Alleen het zogenaamde lokkertje voelt wat ongemakkelijk. ‘Nu 1 maand gratis’. Oftewel: het is een betaalde dienst, terwijl je de meeste programma’s van de NPO en sommige programma’s van RTL en SBS nu nog gratis online kunt terugkijken. Kortom: ik mis de aanvullende informatie, die er ongetwijfeld is, waarmee ik kan concluderen dat NLZiet écht de moeite waard is. Die info vind ik wel op de site:

NLziet is een uniek samenwerkingsverband van NPO, SBS en RTL dat het mogelijk maakt om het grootste en meest actuele Nederlandse televisieaanbod online terug, en soms zelfs vooruit, te kijken. Bij NLziet zie je alles non-stop, op het moment dat het jou het beste uitkomt. Zonder reclame-onderbreking, voor een vast bedrag per maand.

Dan vanuit reclame-oogpunt. Als je de commercial zonder geluid bekijkt, snap je nog steeds wat de boodschap is. Dat vind ik erg knap gedaan. De tv-presentatoren worden op een grappige manier ingezet, waardoor je ook de volgende keer dat je de commercial ziet blijft kijken, omdat je weet dat hij grappig is. Het is ook weer niet te absurd gedaan en daardoor blijft de boodschap geloofwaardig. De afsluiter ‘zie je’, die ook als ‘See ya!’ kan worden opgevat, vind ik mooi gevonden.

Conclusie: ik vind dat de commercial goed weergeeft wat NLZiet de kijker te bieden heeft, al mag bepaalde informatie nog duidelijker worden gecommuniceerd in eventuele vervolgcommercials.

P.S. Ben ik de enige die aan NLdoet denkt bij de naam NLZiet?

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie

1 Reactie

    Durk Jan

    Het beste van de Nederlandse TV op de slechtst mogelijke manier moet dat zijn. ‘Gratis app’ = loze marketing praatjes, gratis kun je er niks mee. ‘Non-stop TV’ is ook onzin, niks live, dit is niets anders dan Uitzending Gemist, alleen maar filmpjes. Website vol onzin: ‘Grootste aanbod’ jaja de themakanalen zitten er niet eens op. Op pc werkt het nog irritanter, RTL werkt niet. Chromecast voegt niets toe want zo’n verbijsterend slechte beeldkwaliteit dat wil je niet op je HD televisie.

    8 eurie per maand voor zeer lage resolutie filmpjes, hoe durven ze. Waarom geen HD, je betaald er toch voor? Verder kreeg ik bij Nieuwsuur via de pc gewoon reclameblokken te zien. De navigatie is nogal onduidelijk, ieder overzicht ontbreekt en bij iedere zender totaal anders, lopende programmas op tv zijn vaak niet te vinden wel veel ouwe meuk van Gemist, op NPO films zoeken kan niet, op omroep zoeken kan niet. Dit is een ontzettend slecht gemaakte moneymaker van slimme marketeers, maar ‘non-stop reclamevrije tv’ is lulkoek.


    15 september 2014 om 22:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!